PSA koopt Opel: worden de auto's daar beter van?
Commentaar
Commentaar

PSA koopt Opel: worden de auto's daar beter van?

maandag 06 maart 2017 10:23

PSA, het concern achter Citroën en Peugeot, koopt Opel. Maar dat al die slimme koppen bij elkaar zitten, is geen garantie voor betere auto's.

Van een afstandje lijkt het nieuwe huwelijk tussen PSA en Opel/Vauxhall een wonderlijk verbond. Frans en Duits, om te beginnen. Maar ook twee automakers die het jarenlang erg moeilijk hebben gehad. Opel omdat het nooit onder het stigma vandaan kwam van nét-geen-Volkswagen. Peugeot en Citroën omdat ze verleerd leken om iconische auto's te maken. Geen snoek, geen Renault 4. Als de auto karakter ontbeert, kun je beter een oerdegelijke wagen kopen. 

Schaalvoordelen

PSA hervond zich recent, nadat er een periode was waar elke geleverde auto geld kostte. Onder leiding van Carlos Tavares kwamen de lijken uit de kast, werd tegen de Franse mores in niet gestaakt als het slecht ging, maar het mes er in gezet. Inmiddels is PSA weer winstgevend. Het verkoopt 1,5 miljoen auto's in Europa. Opel en Vauxhall samen zijn goed voor 1 miljoen en als je die gewoon lomp bij elkaar optelt is het nieuwe PSA + Opel opeens de op 1 na grootste autoverkoper van Europa. Na, uiteraard, de Volkswagen Groep. 

De hoofdreden om samen in bed te gaan: schaalvoordelen. Koop je 3 miljoen schroefjes in, dan is dat goedkoper per stuk dan 2 miljoen schroefjes. Reken dat door op elk model en elk onderdeel en het wordt mogelijk om je auto's óf goedkoper, óf met een betere marge te verkopen. 

Gevaar: te veel op elkaar gaan lijken

Opel maakt de laatste jaren flinke stappen met zijn infotainmentsystemen en Citroën is weer spraakmakend op designgebied. In het ideale geval stel je je dus voor dat alle auto's van de nieuwe club interessant vormgegeven en voorzien van de juiste gadgets zijn. Als de Volkswagen Groep een voorbeeld is, levert dat niet per se voordelen op. Porsche, Volkswagen en Audi hebben elk hun eigen designteams en ook de interfaces in de auto hebben elk hun eigen bedieningswijze en design.

Bij de merken voor het gewone volk (Volkswagen, Seat en Skoda) zie je dat de modellen steeds meer op elkaar gaan lijken en de interieurs amper van elkaar verschillen. Alle knoppen zitten op dezelfde logische plekken en alle gadgets zijn beschikbaar op alle modellen. De Volkswagen Groep is op het gebied van design en usability geen absolute koploper geworden door dit schaalvoordeel.

Sterker nog: doordat er minder verschil is tussen de onderlinge modellen, verliezen ze nog een stukje eigenheid. Het is afwachten of dit bij Opel en PSA ook gaat gebeuren, of dat de culturen te ver uit elkaar liggen.

Lees ook onze auto-duurtests

Rutger is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker.

Nieuwsbrief