© Hidden Folks

Waarom de Nederlandse game Hidden Folks een hit gaat worden

Waarom de Nederlandse game Hidden Folks een hit gaat worden

13-02-2017 13:48 Laatste update: 26-04-2018 23:22

Woensdag verschijnt het zoekspel Hidden Folks voor iPhone, iPad, Apple TV en op Steam. Alle sterren staan goed voor dit Nederlandse spel.

Niets zo zenuwslopend als het maken van een game. Je bent er een jaar mee bezig, investeert duizenden euro’s en dan is het maar hopen dat het opgepakt wordt en niet op de grote hoop der nooit gedownloade apps belandt. Maar als het dan lukt, als het dan echt slaagt, dan ligt de wereld aan je voeten. De Nederlandse game Hidden Folks (denk aan ‘Waar is Wallie?’, maar dan zwart en wit en interactief) heeft het in zich om de game-hit van het jaar te worden. Waarom?

1 Omdat Adriaan de Jongh erachter zit

Hidden Folks is een creatie van illustrator Sylvain Tegroeg en game-maker Adriaan de Jongh. Tegroeg tekent de minipoppetjes al jaren - hij studeerde er zelfs mee af aan de Rietveld Academie - maar dit is zijn eerste game.

Game-ontwikkelaar Adriaan de Jongh volgen we al lang bij Bright. Hij bedacht met zijn toenmalige studio Game Oven de iPad-game Fingle (een combinatie van Twister en vingervrijen) en Bounden (een fysiek dansspel voor twee personen). Hiermee won hij al vele prijzen en een plek in de internationale 30 Under 30-lijst van Forbes.

Hij heeft een on-Hollandse gedrevenheid, openheid en zelfverzekerdheid die in Nederland te vaak als arrogant wordt bestempeld. Dit heeft hem ver gebracht: zowel internationaal als in Nederland is het een graag geziene gast in de game-wereld.

2 Omdat Apple enthousiast is

Als De Jongh niet met zijn neus in zijn computer zit, dan is hij onderweg naar Amerika. Hij gaat naar gamejams, festivals en beurzen. Om inspiratie op te doen, maar vooral om zijn gezicht te laten zien. En te praten en te praten en te praten.

Zo is het hem gelukt om een goede relatie op te bouwen met medewerkers van Apple. Hij spreek vaak met ze af, houdt ze op de hoogte van zijn werkzaamheden en geeft presentaties op het hoofdkantoor. Met maar één doel: uitgelicht worden in de App Store. Dat kan zo duizenden downloads opleveren. Want als Apple zegt dat het goed is, dan wordt dit door velen vertrouwd.

Of dat met Hidden Folks gaat gebeuren, wil Apple nog niet zeggen, maar het vraagt wel om extra beeldmateriaal en er is veel contact om de downloadpagina fijn te slijpen. Ook daar liggen de kaarten goed.

3 Omdat grote sites er al over geschreven hebben

Hidden Folks krijgt veel internationale media-aandacht. Nog voordat de game uit is, heeft het al op veel grote techplatforms gestaan. Dat gebeurt bijna nooit voor een game die met zo’n klein team wordt gemaakt.

The Verge noemde het 'the game you didn’t know you wanted', Engadget 'een bedrieglijk spel' en 'een inherent rustgevende ervaring'. The Guardian plaatste Hidden Folks zelfs in 'de 42 meest veelbelovende games van 2017'.

De Jongh heeft ondertussen zo’n 100 promocodes uitgedeeld aan pers. Dus er staat een hoop te wachten.

4 Omdat DanNerdCubed heeft beloofd om het te gaan spelen

Leuk allemaal, die pers, maar dat wil nog niet zeggen dat het spel massaal gedownload wordt. Een eerder spel van De Jongh vulde twee lovende pagina’s in the New York Times, maar dat resulteerde slechts in een handvol downloads.

Ook de game-wereld is een wereld van vloggers, bloggers en streamers geworden. Maar daar lijkt de game steun te krijgen. NerdCubed (2,5 miljoen YouTube-abonnees) heeft aangeven de game op de releasedag te gaan spelen.

5 Omdat de game gewoon super awesome is

Misschien nog wel het belangrijkste: het spel is verslavend tof. Waar de eerdere games van De Jongh vooral aansloegen in bepaalde niches, is Hidden Folks echt een spel voor iedereen. Want wie vindt zoekplaatjes nu niet leuk? Speel je langer, dan word je meer het spel ingezogen en ontdek je hoe rijk het spel is.

En dan nog een reden waarom we er nooit meer van gaan horen

De game kost 3,99 euro (op Steam zelfs 7,99 euro). Dat is veel en weinig tegelijkertijd. Het zorgt er in ieder geval voor dat je een keer extra nadenkt voordat je de game aanschaft. De mening van andere, of het nu influencers zijn of vrienden, kan dus doorslaggevend zijn.

Het blijft dus even peentjes zweten voor De Jongh en Tegroeg. Woensdag weten zij of die duizenden euro’s en het jaar aan werk de moeite waard is geweest.

Disclaimer: in de jaren dat ik Adriaan volg, is het een vriend van me geworden. Ik heb hem geholpen met het verzinnen van hints in de game. Ik heb verder geen enkel belang in de game.