Wanneer 'crowdsourcen' we de kwaliteit van producten?

Wanneer 'crowdsourcen' we de kwaliteit van producten?

11-03-2016 16:07 Laatste update: 27-04-2018 08:39

Wanneer gaan we data verzamelen waar we als consumenten echt iets aan hebben? Rutger kreeg een ingeving toen zijn waterkoker het begaf.

Vanochtend sprong mijn waterkoker spontaan uit elkaar. Het knopje meende de kan te moeten verlaten en zelfstandig verder te gaan. Maar al snel bleek dat het knopje niet zonder de kan kon en andersom. Ik maakte natuurlijk meteen een foto en uitte mijn ongenoegen op Twitter. Enerzijds om zielig te doen, anderzijds om met de hashtag #Kenwood #Kmix een oplettende ziel op een webcare-afdeling zo ver te krijgen mij een nieuwe op te sturen. Maar goed, de waterkoker is niet door #KLM gemaakt, dus ik kreeg helemaal niks van Kenwood. Geen antwoord, geen like, geen luxe cruise inclusief fabrieksbezoek. Wat ik wel kreeg was een snelle respons van twee mensen in mijn 'inner circle' wier #Kmix-producten ook allemaal uit elkaar vielen van ellende, voordat ze daar gezien hun leeftijd recht op hadden.

Waarom is hier geen app voor? Eentje waarmee je kunt zien hoe goed een merk of een specifiek product is, door massa's data van gebruikers te combineren. Productmerk en type, datum van aanschaf en datum van overlijden. Je zou er een prachtig 'big data' kwaliteitsmodel van kunnen maken. Als je ook nog de prijs weet, kun je een prijs-kwaliteitverhouding berekenen. 

Autoweek doet iets soortgelijks op zijn website, waar in de verbruiksmonitor mensen per type auto kilometerstanden en liters verbruikte brandstof invullen. Daardoor krijg je bij de populaire modellen een prachtig inzicht van werkelijk verbruik (en dus uitstoot). In plaats van anecdotische onzinverhalen over de kwaliteit van een product te hoeven aanhoren heb je harde data over de tijd die het een product kost om dood te gaan.

Waarom zo'n app er nog niet is

Deze app is er niet om een eenvoudige reden. Consumenten hebben er belang bij, de grote bedrijven niet. Wil je overleven in de markt, dan moet je op prijs kunnen concurreren en dus bochten afsnijden en dus kwaliteit niet als hoogste goed zien. Transparantie over de prijs is prima, over de kwaliteit liever niet. Zelfs retailers als Bol.com of Coolblue staan vast niet te springen om zo'n app te financieren en promoten, omdat ze afhankelijk zijn van een goede relatie met hun toeleveranciers. Het volk zal dus zelf in opstand moeten komen, eh, een app moeten bouwen.

Ik bied het idee bij deze gratis aan*. Wie zo'n 'Longevity'-app maakt, interview ik graag op Bright.nl. Challenge extended!

* Mocht je met zo'n app rijk worden, dan wil ik graag een cameo in de documentaire over je leven én een rubberboot met buitenboordmotor.