Concurrentie voor iPad in Nederland groeit

Concurrentie voor iPad in Nederland groeit

14-12-2011 06:34 Laatste update: 28-04-2018 20:46

Zo'n driekwart van de Nederlanders overweegt de aanschaf van een tablet. Van deze massa wil de meerderheid tablets met Android en Windows.

De iPad heeft nu nog een dominante positie op de tabletmarkt, ook in Nederland, maar als we een onderzoek naar de Nederlandse tabletmarkt door BelCompany mogen geloven komt daar in 2012 verandering in. Momenteel heeft 8 procent van de Nederlanders een tablet. Nog eens 82 procent van de rest van de Nederlanders overweegt een tablet te kopen. Opvallend daarbij is dat maar 15 procent van hen een iPad wil.

59% van de potentiele tablet-kopers geeft de voorkeur voor een bekend besturingssysteem, als Windows en Android. Dat is curieus, omdat Windows-tablets tot nu toe flopten. Maar de komst van Windows 8, dat geschikt is voor tablets, vormt misschien de omslag.

De Nederlanders die nu nog geen tablet hebben zijn niet bereid er meer dan 300 euro aan te besteden. 'De keuzecriteria gaan verschuiven. De tablet wordt populair onder de massa en Apple krijgt nu ook van andere spelers dan Samsung echt concurrentie', aldus Paul Vreeburg, algemeen directeur BelCompany.

In een ander onderzoek dat deze week verscheen stelt GfK Benelux dat door de grote verkoopgroei van smartphones en tablets ook de vraag naar dockingstations flinkt toeneemt. 'Ten opzichte van de eerste negen maanden in 2010 is de verkoop hiervan gestegen met 22 procent. Daarnaast zorgt de verkoop van losse elementen zoals versterkers, luidsprekers en ontvangers, voor een 'double digit'-groei.'