Consumentenbond klaagt over Apple-garantie

Consumentenbond klaagt over Apple-garantie

19-03-2012 12:53 Laatste update: 28-04-2018 18:42

De Consumentenbond vindt dat Apple niet duidelijk is over de garantie op zijn producten en zint op juridische stappen.

De Consumentenbond is maandag in actie gekomen tegen 'de gebrekkige garantie-informatie van Apple'. De bond heeft Apple maandag opgeroepen consumenten beter te informeren over wettelijke garantieregels. Dat deed de Nederlandse organisatie samen met de consumentenbonden in tien andere Europese landen. De bond overweegt juridische stappen en het indienen van een klacht bij de Consumentenautoriteit.

"Apple vertelt zijn klanten dat ze een 1-jarige commerciële garantie hebben op Apple-producten, maar laat na te vermelden dat consumenten in Nederland wettelijk gezien recht hebben op een deugdelijk product gedurende de gehele verwachte levensduur van dat product. Bij aantoonbare gebreken heb je dus ook na het eerste jaar nog rechten, ook al koop je geen garantie bij", stelt directeur Bart Combée van de Consumentenbond.

Apple's eigen dure 'AppleCare Protection Plan' van 2 of 3 jaar overlapt grotendeels met de wettelijke garantie van consumenten, maar dat vertelt het bedrijf consumenten niet op een eerlijke manier, vindt de bond. Apple is door de Italiaanse mededingingsautoriteit al beboet wegens het niet vermelden van de minimale wettelijke garantie. Apple bindt echter niet in: het bedrijf is in hoger beroep gegaan tegen dat vonnis.