Consumentenbond klaagt over Apple-garantie

Consumentenbond klaagt over Apple-garantie

maandag 19 maart 2012 13:53

De Consumentenbond vindt dat Apple niet duidelijk is over de garantie op zijn producten en zint op juridische stappen.

De Consumentenbond is maandag in actie gekomen tegen 'de gebrekkige garantie-informatie van Apple'. De bond heeft Apple maandag opgeroepen consumenten beter te informeren over wettelijke garantieregels. Dat deed de Nederlandse organisatie samen met de consumentenbonden in tien andere Europese landen. De bond overweegt juridische stappen en het indienen van een klacht bij de Consumentenautoriteit.

"Apple vertelt zijn klanten dat ze een 1-jarige commerciële garantie hebben op Apple-producten, maar laat na te vermelden dat consumenten in Nederland wettelijk gezien recht hebben op een deugdelijk product gedurende de gehele verwachte levensduur van dat product. Bij aantoonbare gebreken heb je dus ook na het eerste jaar nog rechten, ook al koop je geen garantie bij", stelt directeur Bart Combée van de Consumentenbond.

Apple's eigen dure 'AppleCare Protection Plan' van 2 of 3 jaar overlapt grotendeels met de wettelijke garantie van consumenten, maar dat vertelt het bedrijf consumenten niet op een eerlijke manier, vindt de bond. Apple is door de Italiaanse mededingingsautoriteit al beboet wegens het niet vermelden van de minimale wettelijke garantie. Apple bindt echter niet in: het bedrijf is in hoger beroep gegaan tegen dat vonnis.

Tonie was in 1999 een van de eerste bloggers in Nederland. Sinds onze start in 2005 doet hij dat ook voor Bright. Sinds 2014 is Tonie de eindredacteur van Bright.nl.

Reacties

Toch wordt er bij de aanschaf van een iPhone abonnement geadverteerd met 2 jaar garantie.. Dat verwacht je ook wel bij dit soort dure producten.

 

Gelukkig weet de consumentenbond zelf ook niet hoe het zit dus dat scheelt. Mits je direct bij apple koopt heb je met apple te maken voor de reparatie, anders met je plaatstelijke apr. Dat neemt niet weg dat het apple zou sieren wat coulanter te zijn wat betreft reparaties.

 

Apple is juist zeer coulant met reparaties.. Laatst had m'n ipad 2 een slapende/dode pixel. Ik heb direct een compleet nieuwe gekregen.

 

Tja, Apple twijfelt over wat ze met hun kas van bijna 100 miljard Dollar moeten doen. Als ze nu eens een betere garantieafhandeling gaan doorvoeren. Staan ze niet alleen bekend om hun gebruiksvriendelijkheid maar, ook om hun gebruikersvriendelijkheid.

 

Koen, coulant met reparaties? Laat me niet lachen. Weet je hoeveel ik zou moeten betalen voor het laten repareren van een barst in het scherm van m'n MBP 15"? +- €1000,-! Terwijl hem zelf vervangen €50,- kost door er even een nieuwe glasplaat op te zetten. Apple zelf wou dit alleen niet, nee, die wilden de hele bovenunit vervangen, inclusief LCD en alles...