Creative class: Hoe opener op social media, hoe meer ritjes

Creative class: Hoe opener op social media, hoe meer ritjes

14-11-2012 14:10 Laatste update: 28-04-2018 15:05

In de stad van 2025 is een auto openbaar vervoer geworden. Al rijdend verzamel je informatie.

Je eigen vervoermiddel meenemen is niet meer nodig, in de stad van de toekomst. Industrieel ontwerper Erik Kieskamp heeft tijdens zijn afstuderen bij Pininfarina een manier gevonden waarop een auto een integraal geheel van de stad vormt. Een voertuig is niet in bezit van mensen, maar mensen kunnen er wel op elk moment in stappen, of bij in stappen. De basis ligt in social media.

Allemaal een eigen auto rijden in de stad is een doodlopende weg. Maar een steeds dynamischere levensstijl, waarin spontaniteit en verandering van plannen mogelijk moeten zijn, leent zich niet voor het openbaar vervoer zoals het nu is. Car2Go is op de goede weg maar laat meerijders links liggen, meerijden met je Facebook vrienden via Toogethr mag volgens Kieskamp in zijn "The design of a People Transporter for the European Metropolis of 2025" nog verder dan de vriendenkring gaan.

Alles wat wij met sociale media en op internet vastleggen over onszelf vormt een verzameling feiten over ons. Daarop gebaseerd kunnen mensen naar gelang hun bestemming meereizen met een ander, afhankelijk van hun online openheid ten opzichte van anderen. Hoe meer je openstaat, hoe meer reismogelijkheden er zijn. Het matchen van mensen aan stijlen, stromingen en activiteiten zorgt ook voor een onuitputtelijke bron van informatie over de stad. Dat kan naast je eigen vervoervraag ook een publiek belang dienen, denk aan de verkeerssituatie, staat van de weg of mooie omleidingen. Het voertuig vormt een middel om deze informatie al reizende te gebruiken en aan te vullen.

In de stad van 2025 is een auto openbaar vervoer. De gebruikte materialen tonen meer verwantschap met metro's of treinen dan met personenauto's. Het voertuig heeft de motoren in de wielen en batterijen ertussen in de bodemplaat. In de voorruit zit een nog niet bestaande samenkomst van technologieën: augmented reality + plaats gerelateerde 3d technologie. "Een geïntegreerd OLED-scherm in de voorruit plaatst informatie over de echte wereld heen en doet dit voor elke zitplaats op een andere plek in de voorruit. Dit is nodig om deze informatielaag te matchen met het perspectief van elke afzonderlijke inzittende (zoals in Samsung 3d tv's die zonder 3d bril vanaf verschillende zitplaatsen toch een 3d effect oplevert)."

Kieskamp heeft in zijn mobiliteitsstudie een flinke breedte aan onderwerpen getackeld. Als industrieel ontwerper heeft hij ook aardig wat lessen stedebouwkunde, gedragskunde, en online media opgedaan. "Voor mij een heel fijn moment in het afstuderen, een proces dat vaak vol vraagtekens zit, was mijn bespreking met Lowie Vermeersch, toenmalig design director van Pininfarina. Na een bespreking hebben we verder gepraat over de potentie van mijn werk tot dat moment. Hij zei dat 'ik iets goeds in handen had'."