Creative class: Tandenpoetsen tegen je vriendjes

Creative class: Tandenpoetsen tegen je vriendjes

31-10-2012 14:09 Laatste update: 28-04-2018 15:05

Brush Party maakt van tandenpoetsten een feestje. Dankzij het afstudeerproject van Nanette Visser en Nik Sluijs.

Fijn, een afstudeeropdracht voor een Master aan een creatieve studie waarvan je direct het nut inziet en die je ook nog snapt. Brush Party van Nanette Visser (27) en Nik Sluijs (24) is er zo één. Zij maakten een game die kinderen tandenpoetsen leuk laat vinden als eindproject voor de richting Advertising aan de Willem de Kooning Academie. In dit concept gaan Oral-B en Nintendo Wii een samenwerking aan.

"Linksboven, rechtsonder, ietsje langzamer!" Als een aerobicsinstructeur geeft Brush Party aanwijzingen hoe je goed poetst. Door middel van een opzetstuk op een Wii-controller registreert de gratis downloadbare game alle poetsbewegingen en spoort spelenderwijs aan om het beter te doen. Klinkt voor de hand liggend maar ik weet van een jonge moeder dat tandenpoetsen tot flinke weerstand kan leiden en als dat dan eenmaal gebeurt is je het niet meer zo snel tot iets wat nou eenmaal moet gebeuren omdraait. Zelfs niet met gekleurde tandenborstels, SpongeBob tandpasta en nadat ik haar een openklappende olifant met zuignap om het borsteltje in op te bergen gaf.

"De wereld is verzadigd met commerciële boodschappen", zeggen Visser en Sluijs. "Zo veel, dat mensen vooral bezig zijn met het ontwijken van deze boodschappen. Ons doel is deze saaie massa te doorbreken met vernieuwende ideeën en mogelijkheden. Alles kan reclame zijn! We houden ervan te zoeken naar opvallende, leuke manieren om een boodschap over te brengen. Dit maakt het vak leuker voor ons, maar ook voor de consument."

Eerder zagen we van Visser en Sluijs het blurshirt waarmee ze bij de SpinAwards Jong Talent wonnen. We vonden ook, heel actueel, een filmpje van hun hand waarin Bram Moskowicz tot duistere praktijken overgaat. En nu? "We werken als creatief team bij N=5, een reclamebureau in Amsterdam met klanten als LOI, Mercedes-Benz, Optimel, Peijnenburg, Rabobank, Telfort en Xs4all. Hier bedenken we reclame voor elk denkbaar medium, van tv-commercials tot Facebook Apps." Laat maar komen jongens, als jullie inderdaad reclame weer aantrekkelijk kunnen maken.