Creative class: Virtuele autootjes botsen tegen echte voorwerpen

Creative class: Virtuele autootjes botsen tegen echte voorwerpen

26-07-2012 14:08 Laatste update: 28-04-2018 16:38

Kun je even je voet weghalen, je staat in mijn virtuele racebaan. De virtuele autootjes in Room Racers botsen tegen echte voorwerpen.

Racen met een autootje is een van de oergames. Room Racers is een racegame die weer een link terug legt naar de weggetjes die je vroeger op het kleed met je autootjes reed. In Room Racers zijn de autootjes virtueel maar is de baan gemaakt van alles wat je maar in huis hebt. Bouw een parcours met je schoenen, studieboeken of koffiekopjes en je geprojecteerde autootje ziet de weg die jij net neergelegd hebt. Het systeem gebruikt een pc, een aangepaste camera en een beamer.

"Afgezien van het technische vernuft van de 'magisch botsende' virtuele autootjes zit de echte kracht volgens mij in dat het zo herkenbaar is en simpel; iedereen begrijpt speelgoedautootjes, zegt Lieven van Velthoven die met de RoomRacers afstudeerde als Mediatechnoloog aan de Universiteit Leiden. "Ik heb vaak extra functies toegevoegd om ze later toch weer weg te halen. Mede daardoor daagt het je uit om zelf creatief te worden met het maken van banen en arena's. In die zin is Room Racers net zozeer 'speelgoed' als een 'spelletje'."

Waar haalde Van Velthoven zijn inspiratie vandaan? "Nadat ik voor het eerst projection mapping zag, raakte ik steeds meer geïnteresseerd in interactieve projecties en mixed reality. De inspiratie voor Room Racers kwam vanuit de grote witte koffietafel die ik had in combinatie met videogaming: wat gebeurt er als je games gaat maken speciaal voor een alledaagse tafel of vloer? Het belangrijkste, directe doel van Room Racers is gewoon dat het leuk is om te spelen. Daarnaast was het natuurlijk wel een experiment om de mogelijkheden te verkennen van geprojecteerde games. En specifiek een manier om kids die meer gewend zijn om op de bank te zitten gamen dan om fysiek met speelgoed te spelen (zoals ik) weer meer fysiek, coöperatief en creatief te laten spelen zonder de high-tech entertainment die ze gewend zijn te hoeven missen."

Al snel blijkt dat mensen van alle soorten en leeftijden door de game worden aangetrokken. Het gerenommeerde ZKM Medienmuseum in Karlsruhe heeft aangekondigd het werk in hun permanente collectie te willen opnemen. In 2011 won RoomRacers de Cinekid Jury Award voor Beste Nieuwe Media productie. Daarnaast won Van Velthoven de Dutch Game Award voor Beste studentengame en is hij dit jaar opgenomen in de Hot 100 van Virtueel Platform. "Toen ik in Toronto was op het TIFF Kids festival, hoorde ik dat de Nederlandse Ambassade had meebetaald aan mijn reis. Nooit gedacht dat mijn werk diplomatie zou worden!"

Een nadeel van Room Racers hebben we wel gevonden: je kamer wordt er een zooitje van.