Designer QR-codes

Designer QR-codes

04-07-2009 08:49 Laatste update: 29-04-2018 10:10

Karlijn van den Berg

Zwart-wit geblokt is de QR-code natuurlijk wat saai. Marc Jacobs ontwierp een handgetekende.

QR-codes (Quick Response), vooral veel gebruikt in Japan, zijn zwart-wit geblokte patronen die gebruikt worden om van een fysiek object een koppeling te maken naar web content of multimedia, door ze te fotograferen. Dit werkt immers sneller dan een URL op een mobieltje intypen. In Japan vind je ze veel op posters, billboards en magazines.

In Nederland wordt de QR-code nog niet heel vaak ingezet, dus waarschijnlijk hebben we nog niet echt last van de saaiheid van de zwart-wit versie. Bureau SET, dat een versie ontwikkelde met Louis Vuitton (zie onder), geeft aan dat in Japan wel degelijk behoefte was aan een designrevolutie, omdat gebruikers de zwart-wit versie saai gingen vinden.

Marc Jacobs ontwikkelde na Louis Vuitton een handgetekende versie als onderdeel van zijn campagne Marc by Marc Jacobs.

Het blokjespatroon van de QR-code is in zowel die van Vuitton als Jacobs zeer sterk weggewerkt. Zelf vraag ik me af hoe herkenbaar de code nog voor gebruikers is. Maar wellicht zijn Japanners meer gewend aan deze manier van interacteren en zullen het dus sneller herkennen.

Interessant om te zien hoe zoiets functioneels nu voorzien wordt van een design (naar mijn idee zal dat echt meer de wens van de designer zijn dan van de gebruiker). Begrijpelijk dat je binnen je ontwerp van een poster niet zo'n saai zwart-wit patroon wilt plaatsen, maar ook op dat niveau een eigen stijl wilt creëren.