#IFA2013: Philips imponeert met audiolijn Fidelio

#IFA2013: Philips imponeert met audiolijn Fidelio

06-09-2013 06:05 Laatste update: 28-04-2018 10:26

Nieuwe Fidelio audiolijn combineert design en geluid.

Philips onderscheidt zich op de techbeurs in Berlijn voornamelijk met geluid. De meest in het oog springende lijn in audio-apparatuur is Fidelio, waar zowel oog als oor tot hun trekken komen. De serie is bedoeld voor mensen met passie voor muziek en een zwak voor design. Veel van de getoonde apparaten hebben aparte vormen, die de luisterervaring ten goede moet komen.

Publiekslieveling is de vernieuwde Soundsphere set die gebruik maakt van Apple's AirPlay of Spotify Connect om muziek draadloos te streamen. Het is een set van twee speakers die er apart uitzien. De SoundSphere heeft qua vorm wel wat weg van een biervaatje met tapkraan. De aparte vorm zorgt ervoor dat subwoofer en tweeter als één geluid klinken. Het geluid en het uiterlijk zijn fraai, maar daar betaal je wel voor. De witte versie kost 799 euro en de gelimiteerde houten editie kost 999. Ze zijn verkrijgbaar vanaf november.

Ook interessant zijn de Fidelio E5 speakerset, die beschikt over draadloos surround sound, of zoals Philips het noemt: Surround on Demand. Er staan twee boxen naast de tv plus een subwoofer, maar op de twee speakers zijn satellietboxjes geplaatst, die je eraf kunt halen en draadloos achter de bank kunt zetten om 5.1 surround sound te krijgen op momenten dat je dat wilt. De set kost 699 euro en verschijnt in oktober.

De SoundSphere DesignLine lijkt wat op de SoundSphere van hierboven, maar de nu staan de woofers op de grond en steken de twee tweeters een meter boven de grond uit. Het product was acht jaar in ontwikkeling en is gevaardigd uit without. Hou je vast: deze set gaat 2499 euro kosten. De speakers complementeren de Philips DesignLine tv, die eind mei als eerste op Bright Day #1 was te bewonderen.