Ikea-catalogus gaat virtueel maar je ziet 't bijna niet

Ikea-catalogus gaat virtueel maar je ziet 't bijna niet

vrijdag 24 augustus 2012 10:46

Ikea gaat in zijn catalogus veel fotografie vervangen door 3d-plaatjes. Geen spaanplaat meer, maar vectoren voor de Billy.

Die gezellige huizen in de Ikea-catalogus waren altijd een kort leven beschoren. Voor de fotografie van de 208 miljoen catalogi per jaar werd er een volledige keuken, huiskamer of slaapkamer gebouwd en ingericht. En na het schieten van de plaatjes ging de boel rechtstreeks de container in. Zonde van het geld, slecht voor het milieu en jammer van de tijd. Dat dacht Ikea ook.

De club Zweden die altijd kijken waar ze geld kunnen besparen gaat daarom een gedeelte van de catalogus op gerenderde 3D beelden baseren. In een 3D-pakket op de computer wordt elke kamer getekend tot de basilicum in de plantenbak aan toe. Vervolgens worden er virtuele lichten geplaatst en kan er uit elke mogelijke hoek een 'foto' gemaakt worden.

Bovendien kunnen kastkleuren eenvoudig veranderd worden en kan de camera op plekken komen waar je in werkelijkheid niet bij zou kunnen komen. Wie denkt dat de komende Ikea-gids er uit zal zien als een spelletje op de Nintendo (of zelfs de Playstation) komt bedrogen uit. De Wall Street Journal heeft een aantal raadplaatjes online geplaatst, waar het verschil tussen 3D en fotografie niet te zien is. Probeer het zelf

In de toekomst moet een groeiend aantal beelden door 3D-techniek gemaakt worden. De enorme hoeveelheid medewerkers van de Ikea-fotostudio worden niet op straat gezet, maar werken mee in het nieuwe proces. Voor Ikea is het daarbij van groot belang dat de beelden er niet té gelikt uitzien. Daar helpen de huidige medewerkers bij. 

De catalogus, die in 5,3 miljoen Nederlandse huizen op de deurmat valt, is overigens ook voorzien van augmented reality via Ikea's iPhone- en Android-apps. Op sommige pagina's is een telefoonsymbool in de rechterbovenhoek te scannen met smartphone of tablet, waarna er filmpjes, tips en extra info verschijnen.

Rutger is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker.

Reacties

"En na het schieten van de plaatjes ging de boel rechtstreeks de container in."

WTF.. Hoe kom je aan deze informatie?

 
afbeelding van Rutger Middendorp

Gaat over de gebouwde keukens en muren e.d. van de kamers. Wordt in het Wall Street Journal stuk verteld. 

 

moet zeggen dat ik van Brigth wel wat meer diepgang verwacht dan het overpennen van andermans artikelen. Dat staat teveel in contrast met jullie leuke uitpakparties. Het siert je dat je linkt naar het orginele WP artikel, wat aanmerkelijk meer diepgang heeft.

Dat weggooien valt overigens wel mee. Ik ben beroepsmatig meerdere keren in de iCom studio's geweest en er wordt ontzettend veel opgeslagen en herbruikt. Een groot deel van hun m2's wordt gebruikt voor opslag en iets wat niet verkocht kan worden gaat door naar de outlet van de aangrenzende winkel. In het geval van keukens zijn dat vaak de frontjes en niet de keukens en apparatuur zelf.