Crowdpleaser: nieuw journalistiek platform De Correspondent

Crowdpleaser: nieuw journalistiek platform De Correspondent

20-03-2013 11:24 Laatste update: 28-04-2018 13:01

De oud-hoofredacteur van nrc.next Rob Wijnberg start met Alexander Klöpping en Joris Luyendijk een nieuw journalistiek platform.

Rob Wijnberg werd in september 2012 weggestuurd als hoofdredacteur bij de nrc.next. Hij kondigde aan iets nieuws te gaan beginnen. Hij wist zelf ook nog niet precies wat, maar het zou zeker alleen digitaal verkrijgbaar zijn.

Afgelopen maandag presenteerde hij zijn nieuwe plan: De Correspondent. Een journalistiek platform met vaste schrijvers die de diepte in gaan. Het project ligt in het verlengde van de richting die Wijberg nrc.next opstuurde: weg van de waan van de dag, maar meer achtergrond en duiding van wat er nu speelt in de wereld. Of zoals hij bij DWDD zei: "Je gaat met interessante intelligente journalisten de wereld in." Het heeft iets weg van De Nieuwe Pers, waarin de journalist belangrijker is dan het onderwerp zelf.

Joris Luyendijk, volgens de promovideo de inspiratiebron van het project, zegt dat hij stukken in kranten screent op wie het geschreven heeft." Ik koop iedere dag een paar kranten en ik lees alleen de mensen die in interessant vind. Dus als het onderwerp interessant is, maar het is geschreven door iemand die ik een prutser vind, dan sla ik dat artikel gewoon over. Maar als het over iets gaat waar ik nog nooit over heb nagedacht, maar het is van een van mijn favoriete schrijvers, dan lees ik het. Als die het interessant vindt, dan zou ik het waarschijnlijk ook wel interessant vinden."

Verder heeft De Correspondent een heel sterrenteam met Alexander Klöpping, Jelle Brandt Corstius, Femke Halsema en Arnold Grunberg. Harald Dunnink, de creatieve directeur van online designbureau Momkai (bekend van de Lowdi en de site en app van Nalden) is verantwoordelijk over hoe het platform eruit gaat zien. In de video laat hij weten dat het voor alle apparaten beschikbaar wordt.

Om het experiment een jaar te kunnen uitproberen, zijn er 15.000 abonnees nodig. Voor 60 euro heb je een jaarabonnement, gegarandeerd advertentieloos. Wijnberg wil in september starten. Met nog 28 dagen te gaan hebben ruim 8900 mensen zich als 'abonnee' opgegeven, waarmee 62 procent van het benodigde startbudget al is opgehaald.