Eerste indruk: Smart Wheel

Eerste indruk: Smart Wheel

15-11-2013 14:59 Laatste update: 28-04-2018 08:53

Het succesvolle Kickstarter-project Smart Wheel maakt van elke fiets een elektrische fiets. Bram fietste een rondje.

Het is de jongen die je achter zo’n project verwacht: lang, blond, bescheiden, vriendelijk en een echte fietser. De Slowaak Niko Klansek verhuisde jaren geleden naar Amerika om te studeren en te basketballen en is nu terug in Europa om te fietsen. Voor een paar maandjes maar, want hij komt hier om zijn wiel te promoten.

Smart Wheel is een fietswiel waar alles in zit, dus ook de motor en de batterij. Je haalt de schroeven van je fiets, ketting eraf, achterwiel eraf, Smart Wheel erop, ketting en schroeven erop en (elektrisch) fietsen maar.

De founder van Smart Wheel

Zo gezegd, maar niet zo gedaan. In het prototype wordt een achteruittraprem nog niet ondersteund, dus mijn oude stadsfietsje krijgt vandaag geen kans om te shinen. "In de consumentenversie is achteruittraprem wel ondersteund", zegt Klansek. Dan maar op de fiets die hij van de fietsenmaker heeft geleend. De ketting rammelt wat, maar dat komt volgens Klansek door de gammele fiets en zal absoluut niet meer voorkomen bij het uiteindelijke model. Verder fiets het erg soepel en net zoals je gewend bent op een standaard elektrische fiets: altijd wind in de rug.

Zoals je hoopt, dus, maar dan wel met leuke extra’s. Het wiel weegt maar 4 kilo, waardoor een lichte fiets ook redelijk licht blijft. Met het wiel krijg je een met een dynamo aangedreven voorlicht, dat tegelijkertijd een smartphonehouder en -oplader is. Met deze smartphone (of Pebble-smartwatch) bestuur je het wiel: je zet 'm aan, harder of blokkeert hem. Wordt je hele fiets gejat, dan zit er in het wiel een gps om hem te achtervolgen. "Dat signaal gebruiken we ook om informatie over fietsers te verzamelen. Dit geven we terug aan de steden, zodat zij zien hoe mensen fietsen en zodat ze daar veiligheidsmaatregelen voor kunnen treffen."

De software is open source, Klansek heeft al gave toepassingen gehoord. "Mensen gebruiken het wiel om indoor te trainen, want het kan ook weerstand bieden zoals in de bergen. Of ze fietsen thuis de accu weer vol."

De Smart Wheel kan echt een groot succes worden. Met zo’n 440 euro is het redelijk goedkoop als je het vergelijkt met andere ombouwsetjes zoals de V-fiets. Volgens Klansek kan iedereen met een beetje handigheid het wiel binnen een minuut omwisselen, dus je kunt ook kiezen om een tocht vandaag wel op eigen kracht te doen en morgen elektrisch. Kaper op de kust is het Copenhagen Wheel, dat praktisch hetzelfde doet, hetzelfde kan, er hetzelfde uit ziet en eind dit jaar in de verkoop gaat. Hopelijk krijgen we straks de slimme wieloorlog en zakt de prijs nog een beetje, dan kunnen we allemaal een slim wiel aanschaffen.

De Kickstarter-campagne loopt nog tot en met 25 november. De eerste Smart Wheels worden in mei 2014 verzonden.