De winnaars van de SpinAwards 2012

De winnaars van de SpinAwards 2012

06-04-2012 13:52 Laatste update: 28-04-2018 18:42

Grote bedrijven als KLM en Philips laten dit jaar nauwelijks prijzen over voor 'de kleintjes'.

Gisteren werden de SpinAwards uitgereikt. De jaarprijzen voor creativiteit in digitale communicatie gingen dit jaar bijna uitsluitend naar grote bedrijven. Reclamebureau Tribal DDB Amsterdam had wel heel veel recht op taart.

KLM won met de Tile & Inspire-campagne goud in de categorie Online Campagne, zilver in Social Media en werd opdrachtgever van het jaar. Tile & Inspire liet mensen Delfts Blauwe tegeltjes maken van hun Facebook-profielfoto.

Volkswagen won twee keer goud (bij Media-inzet en Game) met Be Part of the Golf Story. In de mobiele game kon je punten verdienen door Volkswagen Golfs te spotten op straat. Hun Fanwagen won ook nog een zilvere award bij Design.

De mooie applicatie Obsessed with sound van Philips won goud bij Design en Content. De video geeft de mogelijkheid om naar elke muzikant van het Metropole Orkest afzonderlijk te luisteren.

Niet gek was de verkiezing van Tribal DDB Amsterdam tot Bureau van het Jaar: het reclamebureau had zowel de campagne van KLM als Philips onder zijn hoede.

De enige kleine onderneming die een gouden award mee naar huis nam, was het iPad-boek Alles ruikt naar Chocolade. Geschreven door Sidney Vollmer, uitgegeven door Uitgeverij Podium en gemaakt door Code d'Azur. De app geeft naast de gewone tekst ook de songteksten en liedjes die de zingende hoofdpersoon in het boek uitvoert en een Spotify-playlist die de hoofdpersoon in het verhaal luistert.

Verder won Jumbo goud bij Mobiel voor hun innovatieve iPawn-applicatie voor de iPad (Uitpakparty). In dezelfde categorie won een andere Bright-bekende zilver: de anti-social app Avoid the Shopping Crowds.

De Willem de Kooning Academie bracht dit jaar de talenten voort, er was twee keer goud: de zonneschijn-app voor een schaduwrijk New York voor Coppertone en Bas van de Poel en Daan van Dam, die met een slimme Twitter-volgactie een baan probeerden te scoren.

Het volledige overzicht van winnaars vind je hier.