Duurtest: Citroën DS5 Hybrid4 (week 2)

Duurtest: Citroën DS5 Hybrid4 (week 2)

31-07-2012 13:00 Laatste update: 28-04-2018 16:38

De eerste 600 kilometer met de DS5 Hybrid4 zit erop. Hoe voldoet de auto als reiswagen? 

Ik wil graag dol zijn op de DS5. Laat ik daarin eerlijk zijn. Ik vind hem zo heerlijk afwijkend en fris, dat ik er alles aan wil doen om hem fantastisch te vinden. Maar verliefd ben ik nog niet.

We rijden volgende week op de vrijdag vóór- en zwarte zaterdag zelf. Daarbij testen we de navigatie van de Citroën versus TomToms HD Traffic Service. Afgelopen vrijdag van Groningen naar Spa namen we vast een voorproefje. De TomTom zat op de voorruit geplakt, de Citroën navigatie in het dashboard. De laatste heb ik op de 2D stand gezet en op het noorden georiënteerd, zodat ik niet alleen weet waar ik heen moet, maar ook waar ik ben. Zou het autofabrikanten aan willen raden: twee schermen voor de navigatie graag, met individuele zoommogelijkheid. HD Traffic stuurde ons niet door Nederland naar beneden, maar de grens over en de A31 af in Duitsland. Dan kun je een beetje doorknallen, maar het nadeel is dat je het Rührgebied doormoet.

Hij ziet de files wel, maar doet er verder niet te veel aan.

Na een uur of 2 onderweg te zijn geweest vertelde de TomTom navigatie plots dat we een uur vertraging zouden hebben, maar dat we ons nog steeds op de snelste route bevonden. Logisch. Terug naar Nederland zou ook een uur om zijn. Maar toen we even later de file in dreigden te rijden, werden we een afrit op gestuurd, door drie koddige dorpjes en ergens anders een snelweg weer op. Weg vertraging. De TomTom deed het daarmee beter dan het op TMC gebaseerde systeem in de Citroën. Die zag de files wel, maar gaf geen rigoureuze omleidingen. Via b-weggetjes omleiden is voor de meeste van dat soort systemen te veel rekenwerk. Er zijn een klein aantal fabrikanten dat fabriek af HD traffic levert of een soortgelijk systeem.

Maar het navigatiesysteem bashen is niet de bedoeling. Het is een prima en goed te bedienen systeem met overzichtelijke instructies. De multimedia is ook prima. Alleen de stuurbediening is wat onlogisch.

Dat wordt goedgemaakt door de heerlijke stoelen. Voor en achterin kun je prima zitten en als chauffeur heb je in onze sportchic ook nog eens een massagestand. Die kan niet op tegen het systeem dat je bijvoorbeeld in de duurdere Audi's vindt, maar zorgt er wel voor dat je onderrug een beetje in beweging blijft en je uitgeruster en minder stram aankomt.

Filmen met de DS5.

Maar, lieve kijkbuiskinderen, dat is allemaal subjectief totaal irrelevant. Want als je ergens aankomt zeggen mensen vaak: 'wow'. Als ik terugloop naar de auto met de boodschappen, denk ik: 'Ha, die is van mij'. Hier in Spa, tussen de Ferrari's en Porsches hebben ik toch zeker al een man of 10 om zien kijken naar de auto.

Zelfs in een Burka ziet de DS5 er goed uit.

De vering is vergeleken met de gemiddelde concurrent niet geweldig. Het schijnt dat vooral deze hybride, dankzij het extra gewicht van de accu en elektromotor last heeft van de harde vering. Overigens verwacht ik dat de gewone diesel in de praktijk niet zo heel veel meer verbruikt dan deze hybride op een rit als Groningen-Spa.

1:17 heb ik gehaald op deze rit, tegenover 1:25 fabrieksopgave gemiddeld. Dat is het nadeel van een hybride. Voordeel van het systeem heb je eigenlijk alleen bij lagere snelheden en veel optrekken en afremmen.

Oh ja, en op de steentjes hier voor het optrekje dat we hier gehuurd hebben. Onze vrienden komen met rondspattend grind naar het huis rijden. Ik zet de DS5 bij het hek in 4WD modus en rijd praktisch geruisloos.