Duurtest: Citroën DS5 Hybrid4 (week 3)

Duurtest: Citroën DS5 Hybrid4 (week 3)

08-08-2012 11:02 Laatste update: 28-04-2018 16:38

De DS5 Hybrid4 bracht ons deze week van België naar Italië. Comfortabel én in stijl?

De relatie met de Citroën DS5 Hybrid4 duurt nu al zo'n drie weken. Het voelt ook aan alle kanten als een beginnende relatie. Ik ben er trots op me met haar te vertonen, maar nog onzeker over bepaalde karaktertrekken.

Zo heb ik al twee keer gezien dat het beeld van de achteruitrijcamera rare VHS-trekken vertoonde. De bovenkant van het beeld rolde in strepen over de rest van het beeld. Niet onoverkomelijk, maar het rotsvaste vertrouwen in de auto krijgt zo zijn eerste deukje.

Laat ik daarbij helder zijn: ik heb geen goede relatie met Franse auto's. Dat kan zijn omdat ik ooit een dubieuze 205 GTI van 16 jaar oud als eerste auto kocht, maar ook omdat ze nooit zo stevig voelden als een Duitser of Japanner. Leg je voet op het gaspedaal en wat mij betreft moet er dan 0 beweging van links naar rechts mogelijk zijn, alleen naar beneden. Zet de versnellingspook in de 1 en hij moet er niet 'ongeveer' blijven hangen, maar exact. Ik ben een sucker voor perceived quality: het idee dat iets van hoge kwaliteit is.

Maar ik ben ook een sucker voor een auto die aantoont dat ik een individuele stijl heb. In de afgelopen 1500 kilometer, ben ik welgeteld één andere DS5 tegengekomen. Ook in wit, met nog blitsere velgen overigens. Tijdens het filerijden bestuderen zowel mannen als vrouwen de lijnen van ons Franse meesterwerkje. Dat geeft een goed gevoel. In de auto is het ook met 35º prima uit te houden. De drie panoramaramen sluiten we af om de zon buiten te houden. De airco weet ons zonder overdreven hard te blazen koel te houden en na te lang stilzitten geeft de massagestoel de nodige beweging in de onderrug. Op goed geasfalteerde wegen is het een heerlijke reiswagen gebleken.

Mini-protest: ik wil in Nederland ook zonder handen kunnen tanken!

Het verbruik is daarbij nog steeds rond de 1:17, tegenover 1:25 fabrieksopgave. Daarbij moet je bedenken dat de airco keihard aan het werk is (dat is bij de Europese test niet het geval). We rijden variërend 140, dan weer in files en gaan bergen op en af. Maar stiekem vermoed ik dat de non-hybride DS5 hetzelfde verbruik zal benaderen. Met als voordeel dat we niets op de achterbank hoeven te vervoeren omdat we 130 liter meer ruimte in de kofferbak hebben.

Op dit moment wil ik nog steeds een relatie met een DS5, maar liever met het minder gecompliceerde zusje.