Duurtest: Ford Focus (week 1)

Duurtest: Ford Focus (week 1)

08-05-2012 12:51 Laatste update: 28-04-2018 17:40

De Focus met turbocharged naaimachinemotortje is gearriveerd. Rutger geeft zijn eerste indruk.

Vorige week heb ik geprobeerd uit te leggen waarom ik op papier zo onder de indruk ben van de 1 liter driecylinder van Ford: het vermogen en het koppel van een auto die een keer zoveel zou moeten verbruiken in een auto waar je met vier man prima in kan reizen. Tijdens de komende vier weken test ik of die belofte in de praktijk ook waargemaakt wordt.

Deze week wil ik het hebben over m'n eerste indruk van de auto en de gadgets waar hij mee volgestopt is. Volgende week kijk ik of de Focus voldoet als rijdersauto (en wat dat met het verbruik doet), de week daarna of de auto als familieauto tekortkomingen kent, en tot slot een conclusie. Vragen zijn altijd welkom in de comments.

Alhoewel er over smaak regelmatig getwist wordt: ik moet nog iemand tegenkomen die onze Focus lelijk vindt. We hebben de station in gebruik, die de enorme achterlichtunits wat beter opneemt in de rest van de lijnen. Zelfs de kleur oogst lof. Een bruinige metallic die officieel Lunar Sky heet.

Eenmaal in de auto is het even schrikken van het aantal knoppen. Vooral op het stuur. Twee d-pads, cruisecontrol, telefoon- én audiobediening. Zelfs wie regelmatig met een Xbox-controller in de weer is zal onder de indruk zijn van het stuur in de Focus. Na een half uurtje heeft een beetje geek wel in de gaten waar het allemaal voor dient. De middenconsole is wat druk vormgegeven en het schermpje is maar 5 inch. Daar had wat mij betreft wel een wat groter touchscreen ingemogen, was je ook direct een paar knoppen kwijt geweest.

Onze auto kost kaal een kleine 25 duizend euro, maar heeft voor 7500 aan opties gekregen, waaronder lederen bekleding, verwarmbare stoelen, navigatiesysteem, voicecontrol, usb-aansluiting, automatisch groot- en dimlicht, blind spot information system, lane keeping aid, active city stop, verkeersbordherkenning, automatisch inparkeren en keyless entry. (Graag in één adem hardop lezen.)

Individual Pack incl. leer is 1 van de duurste opties voor 2500.

Veel systemen die tot voor kort alleen op auto's in een veel duurder segment verkrijgbaar waren of niet betaalbaar. Op de Ford zijn de opties prima te betalen. Voor 495 euro heb je bijvoorbeeld het navigatiesysteem inclusief voicecontrol en usb-aansluiting voor je iPod of smartphone. Op de speciale lease uitvoeringen is navigatie standaard. Wie een beetje slim specificeert, kan dus voor een net bedrag een heleboel handige goodies aan boord hebben.

In de Audi A6 heb ik vorig jaar voor het eerst de verkeersbordherkenning geprobeerd en ik was niet bijzonder onder de indruk. Op de Italiaanse snelweg miste hij nogal eens een bord en gaf aan dat ik 60 mocht op de snelweg. De Focus heeft tot nog toe nog maar één keer een bordje gemist. In een bocht naar rechts stond het bord zo opgesteld dat de camera hem niet mee kon krijgen. De vraag is: hoe zinvol is het systeem als het wel eens een foutje maakt?

Camera's en sensoren om verkeersborden, strepen op de weg en overig verkeer in de gaten te houden.

Dan het automatisch inparkeren. Kassa maakte er eens een flauw filmpje over. Een omaatje had er bij de eerste poging wat moeite mee. Met schaamrood op de kaken moet ik toegeven dat ik eens een krasje op een gloednieuwe Audi heb gezet, omdat ik niet wist dat je het remmen wel zelf moest doen. Maar met een keer oefenen kan een kind de was doen. Je laat het stuur los en doet wat op het schermpje getoond wordt: achteruit rijden, vooruit rijden, uitstappen maar. Het stuur draait vanzelf. De parkeerplek hoeft niet erg groot te zijn en het systeem trekt de neus van de auto een paar centimeter langs de bumper van de voorligger. Dat is echt even spannend de eerste paar keer. Maar voor wie inparkeren geen hobby is, kan zijn lol op. Het werkt standaard aan de rechterkant van de auto. Op een eenrichtings- of ventweg waar je links en rechts mag parkeren moet je de richtingaanwijzer naar links uitzetten om aan die kant te scannen voor een plekje. Voor 495 hoef je nooit meer vier keer te steken om te parkeren en krijg je op de koop toe elektrisch inklapbare buitenspiegels en active city stop (dat automatisch kop- staartbotsingen kan voorkomen). Koopje.

Na enige gewennig zijn de gadgets een fijne toevoeging aan de rijervaring. Het enige dat op dit moment dan ook aan te merken is op onze Focus dat een auto met zoveel comfortvoorzieningen eigenlijk een automaat zou moeten hebben. Schakel je van de 5 naar de 6, dan moet je de cruisecontrol opnieuw instellen. Verder is het een absoluut heerlijke auto om in te rijden, maar daarover volgende week meer.

Zie eerdere afleveringen van deze duurtest.