Duurtest: Honda CR-Z (slot)

Duurtest: Honda CR-Z (slot)

22-10-2012 15:00 Laatste update: 28-04-2018 15:36

Deze week nemen we al weer afscheid van 's werelds enige sportieve hybride. Hoe moeilijk dat is?

De eerste kennismaking met de Honda was moeizaam. We verstonden elkaar niet. Ik dacht dat hij zei dat 'ie een sportauto was, maar had gelezen dat er echt niet meer dan 130pk te vinden zou zijn. Maar na de eerste moeizame uren begonnen we elkaar te vinden. Het dashboard vertelde me zonder opdringerig te doen wanneer ik op kon schakelen en het verbruik bleef zelfs in de sportstand alleszins netjes. De CR-Z en ik konden het wel vinden deze maand. Waarom zijn er dan zo weinig mensen die de auto kopen?

Green credits
Sportieve hybride. Die oxymoron probeert Honda ons te verkopen met de CR-Z. Sportief bij Honda betekent niet dat er indrukwekkende cijfers neergezet worden. 0-100 in 9,9 seconden en een top van 200, dat is niet spectaculair. De sportiviteit zit hem in de lage zit, het uiterlijk, het stuurgedrag en de acceleratie bij snelheden onder de 70. Dat komt ten goede aan zijn groene geloofwaardigheid. Want bij mijn 60 kilometer lange testroute over wegen waar je 80 mag en door de bebouwde kom haalde ik moeiteloos 1 op 20. In de sportstand en met wat minder anticiperend rijgedrag, kwam ik nog op 1 op 18. Zoals met alle hybrides is het verbruik sterk afhankelijk van de snelheden die je rijdt. Met 130 op de teller zakt het verbruik richting 1 op 13. Wie dus veel snelwegkilometers maakt, kan beter voor een zuinige diesel gaan. Het voordeel van de elektromotor is dan nihil.

Sex appeal
De CR-Z oogst veel bewondering. De mannen van de plantsoendienst, een student van 22 en de buurvrouw van 50 vonden het een leuk sportief autootje. Geen vrouw draaide zich echter om op de fiets voor de kleine zwarte Japanner. Geen femme fatale die haar ogen niet van haar achteruitkijkspiegel kon houden als ik achter haar stond met de hybride sportauto. Wellicht dat voor een iets andere doelgroep de CR-Z wel indruk maakt. Ik heb er niets van mogen merken. Dat zou mij er niet van weerhouden om erin te rijden overigens. Want waar je in een Prelude voor joker rijdt, vind ik de CR-Z sympathiek eigenzinnig. Wat een ander ervan vindt zal me een zorg zijn. Deze auto rijd je omdat hij zo perfect stuurt en je zin hebt in elke rotonde die opdoemt.

Schoolreüniescore
De CR-Z schreeuwt niet dat je het gemaakt hebt. Maar suggereert ook niet dat je gefaald bent. Het is zo'n typische, eigengereide keuze, dat ze op de schoolreünie zich nog nadat je weer vertrokken bent zullen afvragen wat je eigenlijk deed voor werk en of je die 9 voor Wiskunde had om weten te zetten in een dik salaris.

Praktisch nut
Had je net gedacht dat de CR-Z de ideale auto was om groen en sportief mee door de bocht te gaan, komt deze domper: de achterbank is onbruikbaar. Tenzij je signifant korter bent dan mijn 183 cm en jonge kinderen hebt met een flimsy autozitje is dit echt strikt een tweezitter. De Porsche 911 lijkt ruim vergeleken met deze Honda. Heb je geen kinderen en hoef je niet te rijden voor de voetbalclub, dan is de CR-Z een prima karretje. De bank gooi je dan plat en de ruimte achterin is voldoende om voor twee personen drie weken aan vakantiespullen mee te nemen. Maar zodra het woord 'baby' valt, zult je hem in moeten ruilen.

Eindoordeel
De CR-Z heeft een aantal overtuigende voordelen. Hij is én groen én sportief en bovenal exclusief. Dat heeft waarschijnlijk vooral te maken met de bruikbaarheid per euro. Voor 20.000 euro koop je ook een knap aangeklede en praktische Volkswagen Polo. Tik een beetje meer aan en je hebt de nieuwe Seat Leon FR. Je moet dus wel heel graag een Honda Hybride willen rijden, als je voor de CR-Z wil gaan. Sterker nog: de Insight van Honda kun je ook kopen voor net over de 20K. Dan heb je vier deuren, ruimte voor achterpassagiers en een vergelijkbaar verbruik. Op papier is er moeilijk een zaak te maken voor de kleine hybride. Maar heb je geen achterstoelen nodig en heb je al verkering, dan raad ik je echt aan een proefritje te maken.

Komende maand
Na de CR-Z rijden we een paar dagen de BRZ van Subaru. Daar schieten we slechts een video mee, maar de alfabetsoep gaat door met de RCZ van Peugeot. We blijven dus even bij de sportieve coupés om de herfstblues voor te blijven. Daarna houden we het klein, maar weer ietsje groener met de tweecilinder Alfa Romeo MiTo.