Duurtest Honda CR-Z (week 1)

Duurtest Honda CR-Z (week 1)

02-10-2012 15:15 Laatste update: 28-04-2018 15:36

Met de CR-Z verkoopt Honda als enige een compacte hybride. Een hit is het niet. Terecht?

Vanaf vandaag rijd ik de rest van de maand in de Honda CR-Z. Een sportautootje met een twist. De 1,5 liter benzinemotor wordt namelijk bijgestaan door een elektrisch motortje. Daardoor kun je hypermilen of hard de bocht doorknappen. De CR-Z is geen enorme verkoophit geworden. Maar noem eens een andere sportieve coupé die je wel veel op de weg ziet? Sinds de Peugeot 406 coupé hebben we dat eigenlijk niet meer meegemaakt.

Maar wie herinnert zich niet de blitse Civic CR-X van vroeger? Ik keek met jaloerse blik naar jongens die zo'n racemonster hadden. De VTEC had 150pk op een auto van nog geen 1000 kilo. Dat is nog steeds leuk. Wie de 2e generatie CR-X en de CR-Z van de zijkant naast elkaar ziet, krijgt de overeenkomsten wel mee. Toch is de CR-Z een heel ander beestje. Met 1119 kilo is het zeker geen zwaargewicht, maar de benzinemotor alleen levert slechts 114 pk. Wil je zuinig rijden, dan zul je hem dus niet als een CR-X moeten behandelen.

Daardoor is het ook een auto waarvan de doelgroep moeilijk te definiëren is. Autoliefhebber met een gevoel van verantwoordelijkheid voor het milieu? Oud-CRX-rijder met een leasecontract?

Yorgo Tloupas van het blad Intersection nam de tijd om er eentje te customizen voor hun uitgave. Dat spreekt boekdelen. De CR-Z heeft het wel in zich een culticoon te worden.

Voor wie een beetje Frans verstaat:

Met ondertiteling:

Ik heb een zwak voor onbegrepen auto's. Daar moet ik eens met iemand over praten, dat begrijp ik. Maar feit is nu dat ik een maand zal leven met een veelal onbegrepen auto. En ik heb er zin in.