Duurtest: Volvo C30 Electric (slot)

Duurtest: Volvo C30 Electric (slot)

10-07-2012 11:01 Laatste update: 28-04-2018 17:09

Eind deze week nemen we al weer afscheid van de Volvo C30. Wat vonden we ervan?

In het kort: ik hoop dat Volvo een nieuwe C30 in de planning heeft voor 2015. Daar moeten ze dan niet achteraf de verbrandingsmotor uit halen en vervangen voor een elektrisch exemplaar. Maar als de accu's goedkoper en beter geworden zijn met drie jaar, dan kunnen ze wat mij betreft direct een E30 op de markt brengen. De prijs kan dan naar beneden en het bereik omhoog.

Er is namelijk iets inherent juist aan een elektrische Volvo. Het merk dat geen patent nam op de driepuntsgordel om zo iedereen in staat te stellen de vinding in haar auto's toe te passen, zou een goede elektrische auto in de verkoop moeten hebben. In Scandinavië wordt de nodige stroom opgewekt met hydrocentrales, dus de accu's van de C30 kunnen ook nog eens groen gevuld worden: Zweden zou een voorbeeld voor de wereld zijn. Gezien veel auto's er een standkachel op stroom hebben zijn er ook bijzonder veel parkeerplaatsen met stroomaansluiting. Opladen hoeft dus ook geen groot probleem te zijn.

De C30 Electric is een hele fijne auto. Goed formaat, prima met vier volwassenen in te reizen, comfortabel en knap om te zien, zelfs zes jaar na de introductie nog. Het interieur ziet er nog fris uit met de bekende 'floating console'. Het enige dat de leeftijd verraad zijn de graphics van het navigatiesysteem en de klokken van het dashboard.

Hou je van pixels, dan ben je dol op de C30.

De C30 voor 2015 zou dan wel een beter geïntegreerd infotainmentsysteem moeten hebben. Net als in de Ampera ontbreken hier bijvoorbeeld oplaadpunten in het navigatiesysteem. Die lijken me nogal essentieel in een elektrische auto. Laat je subtiel inspireren door het systeem in de Leaf, maar sloop het systeem om boompjes te sparen door zuinig te rijden er uit.

Als ik de auto aan het opladen ben heeft hij een onweerstaanbare aantrekkingskracht op de mieren. Is er een bioloog in de zaal?

Het is volstrekt verklaarbaar dat de C30 niet op de markt gekomen is. Niet omdat het geen goede auto is, maar dat hij niet goed genoeg is om het prijskaartje van 54 duizend euro te rechtvaardigen. Dat Volvo wel in de elektrische auto's gestapt is, geeft echter hoop en met de plug-in hybrid V60 die eind dit jaar komt, zijn we een stapje dichter bij een elektrische auto van de sympathieke Zweden.