Duurtest: Volvo V40 R-design (slot)

Duurtest: Volvo V40 R-design (slot)

01-04-2013 10:46 Laatste update: 28-04-2018 13:01

De V40 R-design is al weer voor de laatste week op bezoek. Ik hoop dat ze vergeten dat ze hem aan me hebben uitgeleend...

De V40 R-design is een extra sportief uitgeruste all-rounder. Niet uitgesproken hard of comfortabel geveerd. Geen messcherpe of luie besturing. Maar overal een balans zoekend voor de chauffeur en zijn passagiers. Werkt dat een beetje?

R-design kun je nog wel het beste vergelijken met de S-line optie voor Audi's. Uiterlijk wordt je auto wat sportiever, optioneel kun je ook nog kiezen voor sportievere rij-eigenschappen. Maar ook de zuinige instapdiesel kun je krijgen met het R-design pakket. Dan zit er onder andere meer leer in, 17 inch sportieve velgen, andere bumpers en 'silk metal' rond je ramen en op je spiegels. Hij ziet er dus uit alsof hij sneller gaat.

Dat kun je een beetje zielig vinden, maar als ik op een parkeerplaats stond waar nog twee V40's te bewonderen waren, was de mijne wel het mooist. De V40 had naast het R-designpakket nog een paar leuke opties. 18 inch Ixion-velgen maakten de looks echt af. En het verlaagde sportchassis gaf nog meer vertrouwen in het bochtenwerk.

De automatisch dimmende binnenspiegel was één van de weinige niet-standaard gadgets op onze testauto. Persoonlijk zou ik bij een Volvo altijd de briljante adaptive cruise control bestellen. Maar dan zou er nog even 2360 euro bovenop de 40.195 komen. Daar krijg je dan ook het blind spot info system voor. Handig. Een regensensor. Ook handig. En driver alert en lane keeping aid. Overbodig.

Zo'n verfijnd dashboard, zo'n hoekig navigatiesysteem. Doodzonde.

Green credits
De R-design kun je krijgen met de zuinige D2 diesel. Die kun je zelfs met 14% bijtelling rijden. Wij hadden de 150pk sterke D3 onder de bibs. Dat is een aardig compromis tussen vermogen en zuinigheid. Bovendien is het geluid voor een diesel echt heerlijk sportief. Het is een tweeliter vijfcilinder die na warmdraaien met een verfijnde roffel van 2000 naar 3000 toeren bromt. Officieel moet ik er 4,3 liter per 100 kilometer mee kunnen doen.

Als ik niet zo goed oplette, kwam ik gemiddeld op 6 liter per 100 kilometer uit. Maar na de klok gereset te hebben en wat meer piano aan te doen, zat ik zelfs onder de cyclus met 4,2 liter per 100 kilometer. Je rechtervoet heeft dus aardig wat invloed op het verbruik.

Schoolreüniescore
Het moet je kopje thee zijn, maar ik zou wel trots aankomen op de schoolreünie met deze auto. Understated, sportief, niet schreeuwerig. Waar de V60 toch een kleine beetje arrivé was, is de V40 jong zonder over de top hip te zijn. Sportief, zonder kinderachtig te worden. Zeker in onze gedistingeerde donkerblauwe kleur.

Sex appeal
Het is geen chick magnet. Laat dat voorop staan. Het blijft wel een Volvo. Het is meer een auto die een reeds geïnteresseerde dame een positief beeld van je zal geven. Ik voelde me zeker zaes maanden jonger in de V40.

Praktisch nut
De V40 moet je qua formaat vergelijken met een Golf. Ik ben nooit zo van het vergelijken van het aantal liters inhoud. Het gaat meer om je subjectieve ervaring van ruimte. Met het sportieve zwarte interieur kan het achterin wat krap voelen. De ontwerpers hebben wel slim de stoelen wat naar binnen gezet, zodat je achterin niet claustrofobisch wordt (wat in een A-klasse wel kan gebeuren). De middelste zitplaats is voor korte ritjes en de rugleuning daarvan is wat naar voren geplaatst, zodat je met de schouders langs elkaar zit, in plaats van tegen elkaar.

Eindoordeel
Al met al is de V40 D3 R-design zo'n auto waar je een goede langetermijn-relatie mee kan hebben. Geen extreem vuurwerk op motorisch gebied, maar ook geen jammerlijk hoog verbruik. Geen BMW-bochtenwerk, maar ook geen pijn in de rug bij aankomst. Van mij mag Volvo vergeten dat ze hem aan me uitgeleend hebben.

Komende maand
Na Volvo maand is het Audi maand. We beginnen met een stuk vuurwerk op wielen, de nieuwe SQ5. Daarmee kun je vrienden verhuizen die haast hebben. Daarna rijden we een nieuwe A3 volgehangen met gadgets.