Brights Duurtest Elektrisch Rijden: week 2

Brights Duurtest Elektrisch Rijden: week 2

21-11-2011 14:28 Laatste update: 28-04-2018 18:11

Terwijl Rutgers Nissan Leaf gerepareerd wordt, maakt hij een uitstapje naar Abu Dhabi.

Aan het begin van deze test heb ik beloofd gedurende de drie maanden dat ik de Leaf zou testen geen ander vervoermiddel dan de Leaf, de trein en de fiets te proberen. Dat werd me na de eerste week direct erg moeilijk gemaakt, want de kachel van de Leaf deed niets meer. Lieve lezers, ik heb gezondigd. Ik biecht eerlijk op dat ik in mijn eigen auto naar Leeuwarden op en neer ben gereden, maar het wordt nog erger.

Ja, ik was in Abu Dhabi. Om flink te zondigen. Ik heb in een driepersoons dragracer gezeten, een rondje op het Formule 1 circuit gedaan in een Radical én in 's werelds snelste achtbaan gezeten. Vergeef me, moet die elektrische auto er maar niet mee ophouden. Maar er was ook een goede reden om er te zijn, want Wolfgang Warnecke was er. De man heeft als titel 'chief scientist' bij Shell.

Voordat je de man diskwalificeert als deskundige omdat hij bij een oliemaatschappij werkt, moet je weten dat alle PR mensen bij Shell met de billen samengeknepen zitten als hij praat en Warnecke een toekomst ziet met auto's op elektriciteit of waterstof. Preken voor eigen parochie doet Warnecke niet. Hij houdt het bij de feiten. Vervolgens mag hij wel wat dagdromen over de mogelijke implicaties van die feiten, maar zelfs daarin schuwt hij de scenario’s niet, waarin Shell radicaal de bocht om moet. Hij is dan ook meer dan de moeite waard om naar te luisteren.

Een paar korte quotes om een indruk te krijgen en een gesprek over de Leaf in de video hieronder. Excuses voor de geluidskwaliteit . Ze zijn in Abu Dhabi dol op tegels en harde muziek:

Wat Warnecke betreft zit het als volgt. Van alle opties die je op het moment hebt: elektrische, hybride, plug-in hybride, diesel en benzine moeten we het in de toekomst niet hebben. Hij verwacht dat we óf naar waterstof gaan, of toch elektrisch gaan rijden. Maar voor beide is nog een flinke sprong in de technologie nodig.

Wil je op dit moment zo zuinig mogelijk rijden, dan ziet hij een paar opties. Volledig eco gaan en elektrisch rijden, maar dan wel met zonnepanelen op het dak van je eigen huis. Een zuinige kleine diesel kopen (denk aan de Polo Bluemotion). Of een hybride als je veel stadverkeer rijdt.

Zijn we daar iets verder mee? Ik wel. Elektrisch rijden is op dit moment voor pioniers. Er zijn beperkingen, maar daardoor draag je wel bij aan die mogelijke doorbraak van de accu-technologie. Hoe succesvoller de elektrische auto nu is, hoe groter de kans dat er in geïnvesteerd wordt. Als Leaserijder doe je dat bovendien zonder risico én (voorlopig) met een flink belastingvoordeel. Ben je een pragmatist als het om het milieu gaat en/of koop je particulier, dan kun je beter een wat kleinere en zuiniger benzine- of dieselauto aanschaffen.

Zie alle artikelen uit de reeks Brights Duurtest Elektrisch Rijden.