Brights Duurtest Elektrisch Rijden: week 4

Brights Duurtest Elektrisch Rijden: week 4

06-12-2011 08:50 Laatste update: 28-04-2018 18:11

Vandaag op de agenda: laden. Waar, hoe, hoe lang? En ook: punt rondvraag.

Ik laat zoveel mogelijk mensen in de Nissan Leaf rijden om second, third and twenty-fifth opinions te krijgen. Tot op gisteren niets dan lof voor de auto. Stil, soepel, comfortabel. Als een Citroën DS van de 21e eeuw. Van de binnenkant dan. Zaterdagavond kreeg ik de eerste echte review. Vriend Gerard wilde van Winsum naar Heerenveen. Zo'n 80 kilometer. De auto was niet helemaal vol, maar gaf 118 kilometer aan. Aangezien het én koud was én er een snelweg naar Heerenveen loopt, waarschuwde ik hem de range in de gaten te houden. Hij was Groningen nét voorbij, toen hij nog maar 50 kilometer bereik over had. Stress in de tent. Vriendin in paniek. Maar Gerard was niet voor één gat te vangen en zette de blower uit, ging 85 rijden en kwam met nog 6 kilometer over op de plaats van bestemming.

Toen hij gisteravond de auto terug kwam brengen verwachtte ik dan ook een in razernij ontstoken, gefrustreerde Sinterklaasvierder te moeten verwelkomen en kalmeren. Maar niets van dat alles. 'Op de terugweg was hij helemaal vol. Toen hebben we zonder al te veel op te hoeven letten terug kunnen rijden'. Nog steeds moest hij ruim onder de 120 blijven om met dit koude weer de 80 kilometer te kunnen halen. 'Tien minuten eerder weg, dat maakt niet zoveel uit. Toen ik aankwam had ik nog 35 kilometer over', waren zijn woorden. 'En wat een heerlijke auto.'

Had ik voor de drie maanden thuistest een thuislader aan de muur gekregen (een kleine duizend euro inclusief installatie), dan was de auto volgeweest voor vertrek. Via een 220V stopcontact doet de auto (vanaf hélemaal leeg) 12 uur over het laden, terwijl een thuislader dat in 8 uur redt. Koop je een elektrische auto, dan is een thuislader dus een absolute must.

Naast thuisladers heb je gewone oplaadpunten en snelladers (te vinden via allerlei apps en het informatiesysteem in de Leaf). De gewone oplaadpunten worden door de stichting e-laad in Nederland neergezet. Elke gemeente heeft recht op een gratis paal per 10.000 inwoners. Als eigenaar van een elektrische auto kun je met de stichting e-laad je gemeente aanschrijven, maar oplettende ambtenaren kunnen dat ook zelf doen. De gemeente Zuidhorn, hier iets verderop, heeft een paal voor het gemeentehuis laten zetten en eentje op de P&R een dorpje verderop. In Winsum, waar ik woon, vertelt de ambtenaar dat ze bij de herinrichting van het stationsplein 'overwegen een paal te plaatsen'. Zelfs gratis is soms geen aanleiding om door te pakken.

Toen ik contact zocht met de gemeente Groningen om te vragen waarom daar nog helemaal geen laadpalen staan, bleek dat er wel degelijk enkele palen zijn, maar allemaal op privéterrein. In de meeste apps verschijnen ze dan niet. Profile Tyrecenter en de Rabobank hebben bijvoorbeeld oplaadpalen staan. Het infosysteem van de Nissan vindt de palen overigens wel. De ambtenaar die voor de gemeente Groningen de coördinatie van de laadpalen voert, legt uit waarom zij nog niet in zee zijn gegaan met stichting e-laad: 'De voorwaarden van de plaatsing is op dit moment nog niet transparant genoeg. Wie is er verantwoordelijk als ze stuk gaan bijvoorbeeld?' Begrijpelijkerwijs willen zij dat boven water hebben. Het betekent wel dat de laadpaaldichtheid in het Noorden, Zuiden en Oosten van Nederland laag is.

Binnen de randstad is dat probleem veel kleiner. Bovendien, daar vind je de snellaadpalen, waar je in 15 minuten je auto van 80% leeg weer volgooit. Ze zijn overigens niet zo 1-2-3 te vinden. Alleen de site van Leafplan geeft duidelijk aan waar ze staan. Het effectieve bereik van je auto wordt verdubbeld.

Toen ik een persbericht kreeg dat BP weer een aantal snellaadpalen gaat plaatsen, deed ik dan ook een klein sprongetje. Maar uiteraard: twee in Utrecht, één in Rotterdam. Dat gaat niet harder omdat een snellader zo'n 80.000 euro kost. Dat is ook de reden waarom niet elke Nissan-dealer een paal voor de deur heeft. Alleen zij die de investering aandurven, mogen de Leaf verkopen van Nissan. Of die investering uitkan, is nog de vraag, maar de tekenen zijn goed. Nissan verkocht wereldwijd al 20.000 Leafs . En als de getunede Nismo-variant uitgebracht wordt, is er een hele nieuwe doelgroep te interesseren voor elektrisch rijden.

Na een maand elektrisch rijden ben ik hopelijk ook in staat jullie vragen te beantwoorden. Dus kom maar op in de comments, dan beantwoord ik ze volgende week.

Zie alle artikelen uit de reeks Brights Duurtest Elektrisch Rijden.