De beste auto's waar we in 2017 in reden (5): irrationele aanraders

De beste auto's waar we in 2017 in reden (5): irrationele aanraders

02-01-2018 06:47 Laatste update: 26-04-2018 15:06

Rutger blikt terug op de auto's die hij voor ons testte het afgelopen jaar. Vijf top 3's. Vandaag de laatste en leukste Irrationele Aanraders Top 3.

De kans is reëel dat je kinderen straks met mondkapjes aan je sterfbed staan of met de boot moesten komen omdat we het wel aan zagen komen, maar "de buurman deed ook niets". De rationele aanrader is dan ook de Ampera E, de eGolf, de iOniq Electric of de Zoe. Alle andere auto's zouden we liever niet aanraden. Maar met deze drie is dat echt heel erg moeilijk.

1. Porsche 911 GT3

De 911 GT3 is na de Cayman GT4 de leukste Porsche die ik ooit gereden heb. Waarom? VANWEGE HET DRAMA. Zelfs als je een oogje toeknijpt voor die enorme spoiler, is er meer theater dan bij een prinsessenfeestje voor een 8 jarige. Luchthappers, koelsleuven, velgen één centrale wielmoer, een rolkooi, rode veiligheidsgordels. Ik kan nog wel even doorgaan. Dit alles is voordat je de motor hebt gestart. Dan zit je ín het theater en gaan de gordijnen open. Je tickets zijn voor de eerste rij. Je kunt nog net de benzine nog niet gepompt horen worden, maar je zit bovenop de actie. De 911 GT3 is de auto die niet meer mag bestaan. Geen turbo betekent directe respons, maar ook meer uitstoot. Die dikke uitlaatpijp betekent meer ademruimte voor de motor, maar ook meer herrie voor de buren. De 911 GT3 is heerlijk politiek incorrect. Het spijt me. De duurtest lees je hier. 

2. Ford Kuga

De Ford Kuga is een SUV. Die heb je niet nodig. Een stationwagon biedt meer praktische ruimte en als je niet soepel genoeg bent om in een stationwagon te stappen moet je naar de sportschool en niet een hogere auto kopen*. Het is ook een type stoer dat ik niet heel goed trek over het algemeen. Een boze grille in je achteruitkijkspiegel. Twee wielaandrijving en het uiterlijk alsof je er een berg mee kunt bedwingen. Maar ook ik ben dit jaar gevallen voor de aantrekkingskracht van een SUV. De Ford Kuga voelde goed. Een beetje zoals de eerste keer dat ik een leren jasje aan deed. Dat vond ik ook maar aanstellerig, totdat ik in de spiegel keek en dacht: wie is die stoere gast. De Ford Mondeo is oprecht een betere auto dan deze Kuga, maar wat voelt het lekker om hier in en uit te stappen**. Lees de duurtest

3. Porsche Panamera Turbo

Een 4 deurs Porsche in verlengde uitvoering. Dat klinkt voor de purist als een enkeltje naar de hel. Ik ben in deze bevooroordeeld, want de eerste hele dikke auto die ik ooit mocht rijden was een Panamera. Net zoals je valt op types die op je vader of moeder lijken (zeggen Freud en Oedipus), vermoed ik dat er ook auto's zijn die zo'n blijvende indruk maken vanwege hun timing dat je er niet op kunt haten. De tweede generatie Panamera is vele malen mooier dan de eerste. En gek genoeg is deze versie met lange wielbasis in profiel ook fraaier dan de reguliere uitvoering. De Turbo die wij reden was bovendien zo allemachtig snel en vies vol gehangen met gadgets dat ik me er voor zou schamen als ik me niet zo'n koning zou voelen achter het stuur. 

* uitzonderingen daar gelaten
** misschien moet ik naar de sportschool. 

Lees hier de vorige afleveringen van de Duurtest