Duurtest BMW i3: retourtje Groningen - Eindhoven

Duurtest BMW i3: retourtje Groningen - Eindhoven

30-11-2016 18:02 Laatste update: 27-04-2018 01:26

Met de Nissan Leaf of Renault Zoe was ik niet begonnen aan een retourtje Eindhoven. De 40kWu-accu en de range extender van de BMW i3 maken het een eitje. Toch?

Mijn betere helft wilde afgelopen weekend naar Eindhoven en kwam zelf met het voorstel om met de BMW i3 te gaan. Nu krijg ik haar meestal met geen stok in de auto's van de Bright Duurtest, dus dat ze dit elektrische avontuur wel aan wilde gaan verbaasde me. Een second opinion zit er hier meestal niet in. Het dwong me ook om na te denken wat je eigenlijk allemaal moet weten als nieuwe chauffeur van een elektrische auto die een flinke afstand af gaat leggen (270 kilometer).

Remmen hoef je bijna niet in de i3. Zelfs in de comfortstand remt de auto nog heel heftig op de motor om zoveel mogelijk elektriciteit terug te winnen. Dat is een half uurtje wennen, daarna is het de gewoonste zaak van de wereld. 

Opladen

Dankzij het snel uitdijende netwerk van Fastned is het inmiddels mogelijk om op de meest strategische plekken snel bij te laden. Fastned heeft er gelukkig voor gekozen om het mogelijk te maken via de meeste laadpasjes af te rekenen. Theoretisch hoefde ik dus niet uit te leggen dat je bij een gewone laadpaal met je pasje aanmeldt en bij Fastned de app nodig hebt. Ware het niet dat de BMW geleverd wordt met een eigen ChargeNow-kaart. Die werkt dan weer net niet bij de Fastned-laders. Dus een account aangemaakt en mevrouw kon laden bij Fastned met de app en bij de rest van de palen met het kaartje van BMW. De Fastned-app heeft ook een routeplanner waarin je het type auto dat je hebt kunt aangeven inclusief het te verwachten realistische bereik.

Waar ik even geen rekening mee gehouden had, was dat de informatie over het laden vrij veel is om tegelijk tot je te nemen. 22kWh, laadpas, 50 kWh, snellader, gewone stekker, knopje onder het dashboard, app met pincode... Bij de eerste laadpaal aangekomen drukte mevrouw dan ook de gewone laadkabel in een gewone lader. Als gevolg laadde ze in een 34 minuten slechts 5,75 kWh in plaats van de 26 kWh die er in moet kunnen in die periode. Bij de volgende laadpaal ging de telefoon. Fastned belde zelf omdat ze gezien hadden dat het niet helemaal lekker ging. De helpdesk legde uit wat de bedoeling was en binnen een half uurtje was de auto vol. Er is overigens een gratis proefperiode van een maand.

Range​ extender

​De i3 die wij rijden heeft een kleine range extender aan boord. Een motortje dat bij bijna lege accu bijspringt om nog eens 150 kilometer bereik te geven en de mogelijkheid om bij te tanken als het moet. Het is dus mogelijk om zonder langs een snellader te gaan van ons huis naar Eindhoven te rijden. Het maakt het net even makkelijker om zonder planning elektrisch te rijden.

Dat er een benzinetankje van 9 liter in zit kun je als een beperking zien, maar ik vind het een bijzonder goede keuze. Geef je de mogelijkheid om flinke afstanden op benzine te rijden, dan gebeurt dat ook (we're looking at you, Opel Ampera). Negen liter is genoeg om een stuk extra te komen én een tankstation en laadpaal te zoeken. 

Lees ook deel 1 van deze duurtest met de nieuwe BMW i3 met extra bereik

Meer recente duurtests:

Subaru Outback 

Audi TTS

​Volvo V90