Duurtest BMW i3S: wat is er nieuw?

Duurtest BMW i3S: wat is er nieuw?

05-04-2018 16:45 Laatste update: 16:59

BMW heeft de i3 geüpdate en heeft een sportievere variant gelanceerd. Die test Rutger deze maand. Bekijk zijn video.

De BMW i3 is een unieke auto. Een grotendeels van carbon gemaakte stadsauto met suicide-achterdeuren. Het interieur is volgens de Eco-chique -ilosofie van landgenoot Adrian van Hooydonk ontworpen en kent geen enkel oppervlak op de plek waar je dat gewend bent. Twee schermen zweven boven het dashboard, de achterbank weerhoudt een derde passagier van plaatsnemen door twee bekerhouders in het zitvlak te plaatsen. Niets is gewoon aan de i3. 

Dat was bij het vorige model ook al zo, dus wat is er veranderd? De versie met de kleine 19 kWu-accu is uit de handel genomen. Zelfs de eerste Nissan Leaf had een accu met groter vermogen, dus dat spreekt voor zich. BMW verkoopt nu alleen nog de 33 kWu-accu. Die heeft in de praktijk zonder snelwegverkeer een bereik van ongeveer 190 kilometer. Maak je snelwegkilometers, dan zou ik eerder op 120 km rekenen. Bekijk de video:


De auto is nog steeds met of zonder Range Extender verkrijgbaar. Dat aggregaatje kan met 9 liter benzine genoeg elektriciteit opwekken om het bereik ongeveer te verdubbelen. Deze zal minder populair zijn dan een paar jaar geleden, omdat elke auto die ook maar een drup brandstof verbruikt niet meer onder de 0% bijtelling valt. Bedank de Mitsubishi Outlander daarvoor. 

De i3S is het sportieve model. Die kenmerkt zich visueel door andere bumpers en de zwarte lijsten om de wielkasten. Persoonlijk vind ik het geen visuele verbetering, maar de 17 pk extra uit de elektromotor voel je wel. Net als de 20" wielen en het sportonderstel. Wie van het betere bochtenwerk houdt, zal daar veel plezier aan beleven, de rest kan beter de reguliere i3 rijden. Die is een flink stuk comfortabeler. 

De komende weken rijd ik met de BMW i3S. Heb je vragen, stel ze dan op Twitter of via de Bright Facebook-pagina