Duurtest: de beste auto's waar we in 2016 in reden

Duurtest: de beste auto's waar we in 2016 in reden

zaterdag 31 december 2016 14:10

Rutger blikt terug op de auto's die hij voor ons testte het afgelopen jaar. Vijf top 3's.

Tech Top 3

Welke drie auto's brachten de meest indrukwekkende techniek mee

  1. BMW 730 xDrive
  2. Audi TTS Deel 1 / 2
  3. Mercedes S klasse

Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit hoe ik met digitaal samengesteld beeld de flank van de auto waar ik in rijd kan bekijken tijdens het inparkeren. Laat staan dat ik met twee vingers een gebaar in de ruimte kan maken om dat beeld in real time te laten draaien alsof ik een onzichtbare camera in de leegte beweeg. Het kan allemaal in de BMW 730 xDrive die we reden. 

De virtual cockpit van de Volkswagen groep kun je volgend jaar vast ook op je Polo bestellen, maar in de Audi TT komt hij het best tot zijn recht. Het scherm dat de traditionele klokken vervangt, neemt ook de functie over van het scherm dat je tegenwoordig in de middenconsole terug vindt. Bovendien hebben de Audi ontwerpers en engineers het voor elkaar gekregen om sexy ventilatieroosters te produceren met hele kleine schermpjes midden in een roterende knop. 

De Mercedes S klasse is het vlaggenschip van nieuwe technologie sinds mensenheugenis en ook de auto die we dit jaar reden loopt voorop. Hij kan autonoom rijden, hij mag het alleen niet. Ook het android tablet waarmee de achterpassagiers controle over de auto hadden was een mooie toevoeging. In de niet-elektronische hoek: het bijzondere scharnier waarmee de middenconsole beide kanten op kan klappen. Magisch. 

Design Top 3

Over smaak valt niet te twisten, dus laten we er bij voorbaat van uitgaan dat ik gelijk heb met het benoemen van de designwinnaars 2016. 

  1. Volvo V90
  2. Alfa Romeo Giulia
  3. Jaguar XF

's Nachts word ik nog wel eens wakker met gedachten aan de V90 die ik twee weken mocht besturen. Wat een fantastisch mooie auto. Slanker dan de XC90, maar even zelfverzekerd vormgegeven. Geen onnodige lijn te vinden, geen overbodige franje. Grote wielen, brede schouders, prachtige detaillering: een gegarandeerde klassieker in wording.

De Alfa Romeo Giulia stelde mij op de foto's een beetje teleur. Totdat ik "onze" grijsbruine testauto in levende lijve zag. Een klassieke schoonheid met de wielen op de hoeken. Een eenvoudige dikke veeg over de deuren om het silhouet te accentueren. Niet zo'n baanbrekende verschijning als de 156 destijds was, maar desalniettemin een verfrissend nieuw ontwerp tussen de origami belijning van andere merken. 

De Jaguar XF is net als de Giulia een auto die zijn eigen regels volgt. Klassieke proporties voor een sedan, met een mooie balans tussen agressief en verfijnd.  

Smiles per km Top 3

Er zijn auto's die meer zijn dan alleen vervoersmiddelen en wij reden er een paar hele bijzondere dit jaar, die uitnodigen om in te stappen zonder reisdoel. 

  1. Porsche 718 Boxster S
  2. Mini Cooper S Clubman
  3. Fiat Panda 1984

Je kunt huilen dat de Boxster geen 6 cilinder meer heeft, of instappen en genieten van de misdadige hoeveelheid snelheid die je uit het niets kunt toveren met de kleine Porsche. Met de kap naar beneden krijg je het ook nog eens allemaal goed mee. 

De Mini Cooper S Clubman die we reden is een heerlijk sturende, praktische auto met de charme van een echte Mini. Ik zou er heel wat voor over hebben om die auto op de oprit te hebben staan. 

Yes, een auto uit 1984 haalt de top 3. Fiat vond het een goed idee om ons 2 weken een oude Panda en 2 weken een nieuwe Panda te lenen. Dat was om twee redenen een goed idee: het gaf een goed beeld van hoeveel comfortabeler reizen in een auto is geworden én het maakte pijnlijk duidelijk hoeveel saaier het daardoor is geworden en hoeveel verder we van de techniek verwijderd zijn. Dat zweet tussen de billen als de auto niet wil starten, draagt ook bij aan de vreugde als het wel in 1 keer lukt. 

Overachievers top 3

Sommige auto's blijken meer te bieden dan bij eerste kennismaking evident is. 

  1. Renault Talisman
  2. Opel Astra
  3. Alfa Romeo Giulietta

Het was het jaar van de grote sedans voor mijn gevoel. De Jaguar XF, de Kia Optima en de Renault Talisman hoorden bij een groep grote nieuwe smaakvolle sedans. De Talisman is wat mij betreft het mooiste voorbeeld omdat het een boegbeeld is voor de renaissance van Renault. Naast die Talisman is ook de nieuwe Mégane een goed uitziende auto, om van de Espace niet te spreken. Nog een toekomstige klassieker. Als Renault het infotainment systeem rap een refresh kan geven, ga ik de Talisman van harte aanraden aan iedereen die een grote auto zoekt. 

De Opel Astra is lang het sneue neefje van de Volkswagen Golf geweest. Maar deze nieuwe editie rijdt beter, zuiniger en heeft een infotainment systeem waar zijn landgenoot niet tegenop kan. Zelfs als de assistent geen mop kan vertellen en je eerst de plaatsnaam en dan de straatnaam in moet spreken. 

Misschien had de Giulietta op één moeten staan. Het is niet de beste auto van deze 3, maar wel de auto die mijn verwachtingen met de ruimste marge overtrof. De 1.6 jTDM TCT die wij reden zat goed, reed goed en was bijna Mazda-esque in zijn potentie om naadloos in mijn leven te passen. Precies groot genoeg, mooi genoeg, luxe genoeg en veel exclusiever dan de concurrentie. 

Irrationele aanraders top 3

Van sommige auto's weet je dat er betere alternatieven zijn, of dat ze in praktische zin tekort schieten. Maar om de een of andere reden zijn ze toch aantrekkelijk.

  1. Subaru Outback Deel 1 / 2 / 3
  2. Jaguar F Pace
  3. Ford Mustang Ecoboost

Mijn liefde voor Subaru schemert hier uiteraard door, maar de Subaru Outback kan ik niemand aanraden en iedereen aanraden. Voor hetzelfde geld koop je een Audi met net iets minder opties. Maar die Duitser is mooier afgewerkt en tweedehands meer waard dan de Outback. Maar los van de prijs is de vierwielaangedreven Outback zo'n absolute aanrader. Hij zit lekker, rijdt goed en is op en top Japans. Oerdegelijk en meer dan een beetje raar.

De Jaguar F Pace is de sportschoolbroer van de XF. Een SUV van Jaguar. Op papier zou je dan zeggen: koop een Land Rover. Die jongens doen SUVs goed. De F Pace is dus een vreemde eend in de bijt. Fraai (in het genre). Comfortabel (als je van hoog zitten houdt). Praktisch (als je niet liever de diepere laadruimte van een stationwagon wil). 

De Ford Mustang is eindelijk in Nederland leverbaar en dan is de vraag: test je de Europese zuinige nieuwe 2.3 motor of de old school 5 liter V8. Iedereen roept dat je die laatste moet rijden, want dat is écht. Wij besloten dus de veel zuiniger Ecoboost te proberen. Het blijft een beetje een synthetische ervaring omdat je weet dat het motorgeluid voor een groot deel uit de speakers komt. Maar leuk is het nog steeds en de helft goedkoper dan de V8. 

Rutger is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker.