Duurtest: de beste auto's waar we in 2017 in reden (1)

Duurtest: de beste auto's waar we in 2017 in reden (1)

21-12-2017 13:58 Laatste update: 26-04-2018 15:06

Rutger blikt terug op de auto's die hij voor ons testte het afgelopen jaar. Vijf top 3's; om te beginnen de Tech Top 3.

Dit jaar reden we met een hele verzameling nieuwe elektrische auto's. De Ampera E, de eGolf, de iOniq Electric en de Zoe met de grote accu. Stuk voor stuk wagens die het bewijs vormen dat de elektrische auto geen range anxiety meer hoeft op te leveren. De Ampera E reed van Breda naar Winsum met 130 op de cruise control en nog 40 kilometer in de accu bij aankomst. Bam! Onze winnaar van dit jaar. 

1. Opel Ampera E

Wie nog niet enthousiast was over elektrisch rijden, kan nu bekeerd worden. De Opel Ampera E heeft een reëel bereik van tussen de 300 en 400 kilometer afhankelijk van gebruik. Eigenaren zullen al snel merken dat de 60 kWu-accu meer dan genoeg is. Visueel is er nog wel een slag te maken: zowel het interieur als het exterieur zijn geen meesterwerken. Maar wie elektrisch wil rijden heeft opeens een totaal nieuw soort optie. De andere merken gaan daar nog zeker twee jaar over doen. Niet voor niets stond de Ampera E nummer 7 in de Bright 25. Lees deel 1, 2, 3 en 4 van de duurtest. 

 

 

2. Volvo XC60

Wie had gedacht dat hier weer een elektrische auto zou komen te staan, komt bedrogen uit. Op het gebied van (accu)technologie is er nog te weinig concurrentie voor de Opel. Volvo is echter kneitergoed bezig. En dan bedoel ik niet de verwarrende marketingboodschap dat ze vanaf 2019 alleen nog geëlektrificeerde wagens verkopen, waarmee ze hybrides bedoelen. Nee, Volvo rijdt de ene na de andere visuele schoonheid de fabriekspoorten uit. Ik was nog maar amper bekomen van de V90 en nu stond de XC60 al weer klaar (en volgend jaar de XC40 en hopelijk een nieuwe V70). Wat de XC60 goed doet is ingetogen lijnvoering, fraai interieurontwerp en prachtig geïntegreerde technologie. Het is één van de weinige auto's waar Carplay zo goed geïntegreerd wordt met het eigen systeem bijvoorbeeld. Lees deel 1, 2 en 3 van de duurtest. 

 

 

3. McLaren 570 GT

In mijn review van de McLaren ben ik vooral ingegaan op hoe beschaafd deze auto is en hoe wij als amper van de apen verwijderde types daar niet zo veel mee kunnen, maar holy shit, wat is de McLaren 570 GT een belachelijk ver ontwikkeld stuk gereedschap. Met een carbon cabine, bijna 600 pk onder de kap en een auto die praktisch op de straat ligt verwacht je geweld; herrie, geschok bij het optrekken en een hernia als je uit stapt. Met de 570 GT kun je echter fluitend naar Zuid-Frankrijk en het is een ontzettend knap stukje engineering dat zoiets mogelijk is met een hypercar. Drama is leuk als je een half uurtje gaat toeren. Maar 12 uur lang gejank aan de kop is niet grappig meer. Dat je 4 vrachtauto's in kunt halen in de tijd die je het kost om te knipperen, terwijl je ondertussen een beschaafd gesprek kunt voeren is de merites van de mensen die de McLaren ontwikkeld hebben. 

 

Kleine lettertjes: In deze top drie komen de auto's voor die wij dit jaar reden voor de duurtest. Auto's die we niet reden dingen niet mee.