Duurtest: de beste auto's waar we in 2017 in reden (4)

Duurtest: de beste auto's waar we in 2017 in reden (4)

28-12-2017 13:13 Laatste update: 26-04-2018 15:06

Rutger blikt terug op de auto's die hij voor ons testte het afgelopen jaar. Vijf top 3's; vandaag de Overachievers Top 3.

Bij Bright hebben we het geluk dat we bij onze reviews een voorselectie kunnen maken. We zijn geen Tweakers die van elk model laptop van een beetje fabrikant een review moet schrijven of een Autoweek die alle nieuw uitgekomen auto's langs gaan. Wij mogen een beetje meer cureren van onszelf. Bedankt. Graag gedaan. Ook met de auto's kiezen we de wagens die relevant lijken, of aan de hand waarvan we een interessant verhaal kunnen vertellen. Een elektrische auto met meer bereik. Een designklassieker. Een beestachtig stuk techniek. We verwachten op voorhand dat er een relevant Bright-verhaal in zit. Soms is het haakje wat minder evident, maar blijkt de auto toch een topper te zijn. Dit zijn de 3 overachievers van dit jaar. 

1. Volkswagen eGolf

Mijn relatie met de eerste Volkswagen eGolf was vooral gebaseerd op de ergernis die ik voelde jegens Volkswagen. Er leek geen moeite gestoken in deze auto. Leg een accuutje en een elektrische motor in een gewone Golf, vraag er veel te veel geld voor, maak er geen reclame voor en doe toch alsof je een bijzonder milieubewust bedrijf bent. Die auto kon op geen enkele manier concurreren met de Nissan Leaf, die al veel eerder op de markt was gekomen. Van de nieuwe eGolf verwachtte ik dan ook niet veel.

Maar holy moly, wat was dat een briljante kar. Het bereik was afdoende (geen Ampera E niveau, maar heel goed bruikbaar) en de verfijning was van het niveau dat je in een Audi verwacht. In een A8 wel te verstaan. De adaptive cruise control, de lane assist, alle hulpsystemen waren precies zo afgesteld dat ze je helpen zonder je te irriteren. Ik wilde meteen een verstandshuwelijk met de eGolf. En jawohl, Volkswagen is in Nederland zelfs radiospotjes gaan uitzenden voor deze auto. Gek genoeg hebben ze het daar meteen over range anxiety, terwijl ze bij de diesel niet zeggen: "Er komt best wel vieze rook uit". Maar het is een eerste stap in de goeie richting, voor een werkelijk geweldige auto. Lees duurtest deel 1 en deel 2

2. Citroën C3

Een ingebouwde dashcam is niet de allerbeste reden om een auto te testen voor vier weken. Ik geef het meteen toe. Maar alle PSA (Peugeot - Citroën) producten van de afgelopen twee jaar hebben me positief verrast. Je kunt dan ook gerust de dashcam uit de C3 verwijderen en nog meer dan genoeg verhaal hebben. De Citroën die we als laatste reden dit jaar heeft zo'n verfijnd interieur en exterieur, is zo mooi evenwichtig vormgegeven, dat hij een aanrader is voor wie in dit segment een auto zoekt. Die dashcam is een leuk extraatje. Lees duurtest deel 1, 2, 3 en 4

3. Renault Zoe 40 kWu

Ik reed bij de persintroductie met de Renault Zoe, ik reed daarna in de duurtest met de Renault Zoe. Een nieuwe batterij zou niet zo heel erg veel verschil maken. Dacht ik. Ik zat ernaast (ontdekt u al een patroon?). De 40 kWu accu maakte de Zoe opeens veel aantrekkelijker dan de Leaf met de grootste accu. 400 km bereik volgens de officiële accu. Winsum - Amsterdam zonder laden. Dat was nog niet eerder gelukt (ik weiger 100 km/u te gaan rijden op een snelweg). Lees duurtest deel 1 en deel 2.