Duurtest Ford Fiesta: veel tech in een kleine verpakking

Duurtest Ford Fiesta: veel tech in een kleine verpakking

04-11-2017 16:53 Laatste update: 26-04-2018 16:39

De conclusie na 3 weken met de Ford Fiesta: koop niet het instapmodel. Maar met wat opties erbij is dit een van de beste auto's in zijn segment.

Allereerst moeten we het even hebben over de elephant in the room. De kleur van onze Ford Fiesta in deze duurtest. Chrome copper heet het en ik heb er weinig positieve reacties op gehad: "moet je de kleur ook reviewen?" was één van de hoogtepunten. Tussen alle grauwe, grijze en ooit witte auto's vind ik de kleur een prettige afwisseling. Iets minder roze en iets meer oranje had mijn voorkeur gehad, maar ik kan Ford alleen maar toejuichen dat het de ballen heeft om zo'n onbestemd vrouwelijk kleurtje op een auto te spuiten. Overigens is het een kleur waar ik zelf inmiddels wel aan gewend ben, dus wellicht dat de early majority snel volgt. 

Gezien je de Fiesta ook kan bestellen in Blazer Blue, Frozen White, Race Red, Deep Impact Blue, Moondust Silver, Magnetic, Shadow Black, Bohai Bay Mint (zoek die maar eens op!), Blue Wave en Ruby Red is de kleur een non-issue. De opties daarentegen niet. De Fiesta is er in een 'Trend'-instapmodel (15.000 euro), een 'Titanium' volgeladen auto (21.000 euro), een sportieve ST-line (20.000 euro) en een superdeluxe Vignale (23.000 euro). De grap is dat die 6000 euro tussen de instapper en de Titanium de auto transformeren van een goed rijdend stuk basistransport, tot een goed rijdende luxewagen op mini formaat.

Luxe zonder hoofdprijs

Onze auto kan automatisch inparkeren, afstand houden tot de voorligger en het infotainmentsysteem zou niet misstaan op een auto die een keer zoveel kost. De B&O-speakerset klinkt fenomenaal. Hoe weet je dan nog dat je in een kleinere goedkopere auto rijdt? In sommige situaties hoor je wat piepjes en kraakjes rond het zonnedak en uit het plastic bij het raam, en haal je een vrachtwagen in met harde wind, dan voel je ook dat je geen kolos van 2000 kilo rijdt. Maar Ford heeft in het algemeen heel goed gezien waar wel en waar niet geïnvesteerd moet worden om een auto te maken die luxe voelt zonder de hoofdprijs te kiezen. Raar detail: de achterraampjes gaan nog handmatig open tot groot vermaak van mijn kinderen. Wie dat vinkje op de optielijst gemist heeft, beschikt mogelijk over een groot gevoel voor humor. Maar ik zou de auto met vier elektrisch bedienbare ramen bestellen. 

Deurbeschermers

De leukste optie van de Fiesta vind ik de deurbeschermers. Een mechaniek in de deur zorgt ervoor dat als je hem opent er een plastic bescherming om de deur heen klemt. Om te voorkomen dat je een deuk in de geparkeerde auto van de buurman drukt en daarbij ook nog eens de eigen lak beschadigd. Voor €100 iedereen blij. 


Carplay-irritatie

Kleine irritaties zijn er echter ook: Apple Carplay weigert om al mijn albums in een lijst te tonen. De meest recent gespeelde kan ik zien, maar wil ik iets anders afspelen, dan moet ik Siri daar om vragen. Ik begrijp dat het voor mijn eigen veiligheid is, maar ik weet niet welke albums ik allemaal op mijn telefoon heb staan en dus is er de verleiding om dan de telefoon zelf maar weer in de hand te pakken. Dat moet handiger kunnen.  

Topper in dit segment

Concluderend: als je niet de ruimte nodig hebt van een grotere auto, dan is de Fiesta één van de meest aantrekkelijke auto's in het segment. Zeker voor de gadgetliefhebber.

Voor een relatief bescheiden bedrag koop je een auto met alle moderne veiligheidssystemen en luxe aan boord. 

Eerder in deze duurtest:

Ford Fiesta: puber met veel gadgets

​Ford Fiesta: hoeveel auto heb je nodig?