Duurtest: Ford Focus (week 2)

Duurtest: Ford Focus (week 2)

15-05-2012 13:27 Laatste update: 28-04-2018 17:40

Deze week: is de Focus daadwerkelijk zo zuinig als beloofd wordt?

We testen vier weken lang de superzuinige Ford Focus. Die zou namelijk zonder hybride-techniek toch 1 op 20 moeten kunnen rijden. Met 125 pk en 171 Nm onder de kap. Klinkt te mooi om waar te zijn. Vorige week bespraken we de gadgets in de auto. Deze week zou ik vertellen of het een echte rijdersauto is. Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik veel nieuwsgieriger was naar het verbruik.

Ik heb als een omaatje gereden. Niet zo eentje die met 4000 toeren per minuut haar koppeling aan het verbranden is en zo met een slakkengangetje van de parkeerplaats van de plaatselijke supermarkt afrolt. Nee, het type dat zich keurig houdt aan de regels, vroeg opschakelt en langzaam optrekt. De Focus geeft bij 2500 toeren per minuut al aan dat je op kan schakelen, waarna je weer terugzakt naar 1600 toeren in een hogere versnelling. Ondanks dat het beestje verrassend veel trekkracht onderin heeft, is het verre van gelanceerd worden bij dat rijgedrag.

Het goede nieuws is echter dat ik 5,5 liter op 100 kilometer reed in een rit van Winsum naar Leeuwarden. Vooral provinciale wegen, maar ook regelmatig 50 door de bebouwde kom. Op 5,4 kwam ik aan bij de ring van Leeuwarden en door het laatste stukje stadsverkeer zak je dan nog een beetje.

Geen 5 liter per 100 kilometer dus kun je zeggen. Nee, maar deze auto heeft net 1100 kilometer op de teller staan en is dus nog niet indicatief. Motorblokken worden tegenwoordig met zulke kleine marges gebouwd, dat je wellicht geen olie verbruikt, maar ook meer weerstand hebt. Het kan soms tot wel 40 duizend km duren voordat een auto wat zuiniger wordt. En een kniesoor die op die laatste halve liter let, want ik heb ook een paar vrachtauto's ingehaald en dat doe ik niet 'hypermilend' maar gewoon terug naar de 3 en vol in de toeren. De Focus stelt ook dan niet teleur.

Onderweg verloor ik wel bijna de wil om te leven, want het schakelen op het juiste toerental wordt een obsessie. Dan te bedenken dat ik niet eens zo fantastisch presteer. De Focus gaf mij 5 uit 5 sterren voor anticiperen en snelheid, maar ondanks mijn beste bedoelingen niet meer dan 2 uit 5 sterren voor schakelen.

Tussen de klokken kun je dit overzichtje vinden met een indicatie van je rijstijl. Terwijl ik mijn best deed om 1 op 20 te rijden, reden 'zuinig-rijden-recordhouders' John en Helen Taylor 1 op 25,5 in een Volkswagen Golf die volgens de fabrieksnorm 1 op 16 zou moeten doen. Hebben vast alleen maar 70 gereden op de snelweg achter vrachtauto's aan.

Ik heb me heilig voorgenomen om me deze week dan echt geen zorgen te maken over het verbruik en de Focus flink op zijn donder te geven. Volgende week lees je er meer over.

Zie eerdere afleveringen van deze duurtest.