Duurtest Ford Kuga: old school met tech-opties
Duurtest

Duurtest Ford Kuga: old school met tech-opties

zaterdag 14 oktober 2017 17:06

Rutger test de Ford Kuga in een fraaie ST Line-uitvoering.

Zoals het moeilijk is een broodje jam te waarderen na een broodje pindakaas, is het ook lastig om de Ford Kuga op zijn merites te waarderen na de Volkswagen e-Golf die we vorige week reden. De e-Golf lijkt de ultieme incarnatie van het sterke concept Golf. De Kuga lijkt een mogelijke interpretatie van het concept SUV. Na het rijden met een elektrische auto is het schakelen met een handbak, zoiets als het ontknopen van een lange onderbroek: waren we hier niet al voorbij?

Ik geef de SUV met handgeschakelde versnellingsbak nog maximaal 10 jaar. Niet omdat het goedkoper is, niet omdat het leuker rijdt, alleen omdat consumenten lastig van hun geloof af te krijgen zijn. Er is al lang geen reden meer om zelf te schakelen in een moderne auto, tenzij het een klein sportautootje is dat je alleen rijdt voor de ervaring. Die handbak doet ons herinneren aan vervlogen tijden, bestel je Kuga er niet mee. 

Alles zwart

Voor junior (9) was de overschakeling van Golf naar Kuga makkelijker. Het eerste commentaar dat ik kreeg ging over het uiterlijk: het matzwart op donkergrijs staat de auto prachtig en in zijn algemeenheid is het ontwerp dat spanning en ingetogenheid goed weet te balanceren naar mijn smaak. De binnenkant is bijzonder donker in de auto die wij rijden doordat de enige gebruikte kleur zwart is. Plafond, matten, stoelen; alles is zwart.

Als gevolg komt de gekleurde led-verlichting in het interieur wel mooier uit en blijft dat gangster gevoel dat de buitenkant ook geeft. Motorisch valt er niet veel te klagen (tenzij je echt al over de verbrandingsmotor heen bent). Onze benzinemotor levert 150pk en doet dat zonder teveel gegrom of herrie. De auto is goed geïsoleerd, maar de motor houdt het ook bescheiden.

Technologie en MyKey

Waar Ford de boterham echter mee wil beleggen is technologie. Voor €41k zit onze Kuga ST-Line ramvol met opties. Automatisch inparkeren: check. 8 inch touchscreen: present. Elektrisch verwarmbare voorruit, stoelen en stuur: aanwezig. Automatisch grootlicht, verkeersbordherkenning, active city stop, allemaal afgevinkt. In de nieuwe Fiesta, die we volgende week testen, gaan we het Sync 3 systeem proberen, waartegen je dingen kunt zeggen die je niet tegen je man of vrouw kunt zeggen, zoals 'Ik wil koffie', 'Ik moet parkeren' of 'Ga je nu alweer weg?' Ok, die laatste niet, verwacht ik. Dat testen we volgende week. 

Leukste optie op de Kuga is MyKey. Je hebt 1 adminsleutel die werkt als een reguliere sleutel (behalve dan dat hij in je jaszak mag blijven zitten) en een tweede MyKey. Voor die sleutel kun je instellen dat het volume van de stereo niet boven de 4 mag, de auto niet harder dan 130 kan en meer van dat soort Big Brother-geintjes die moeten voorkomen dat de buurman of je dochter met haar rijbewijs sinds eergisteren gekke dingen uithalen als ze je auto lenen. 

Conclusie

De Kuga ST Line is een fraai uitgevoerde variant van een auto die helemaal bij deze tijd past, met voor- en nadelen die we van Ford gewend zijn: veel technologie voor weinig geld, strak ontwerp, onoverzichtelijk dashboard.

Na de e-Golf vraag ik me wel af waarom je €41.280 zou uitgeven als je daar ook die elektrische Volkswagen voor kan rijden. Je rijdt goedkoper en schoner, maar vooral: het is een échte upgrade naar een ander soort auto.

Maar voor wie in de markt is voor een SUV op benzine of diesel: we kunnen je de Kuga aanraden.

Lees meer autotests in de rubriek Duurtest

Rutger is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker.

Nieuwsbrief