Duurtest: Honda CR-Z (week 3)

Duurtest: Honda CR-Z (week 3)

16-10-2012 11:22 Laatste update: 28-04-2018 15:36

Het is begrijpelijk dat de CR-Z zo'n onbegrepen auto is. Maar dat wil niet zeggen dat het een slechte auto is.

Het minimale aantal dat je tegenkomt op straat, de tegenvallende verkoopcijfers en mijn eigen eerste indruk gaven me het idee dat Honda met de CR-Z de plank misgeslagen had. De kleine hybride is geen hypermiler en geen sportauto. Einde verhaal. De meeste reviews noemen de auto ook vlees noch vis.

Maar hoe meer ik er in rij, hoe meer ik de auto begin te waarderen. Sterker, ik begin zin te krijgen in elk ritje. Mijn verbruik is daarbij met een halve liter gestegen naar 5,5 liter per 100 kilometer. Reed ik eerst 1 op 20, nu doe ik dus nog 1 op 18. Voor mijn rijgedrag is dat indrukwekkend.

Direct na het indrukken van de rode startknop, druk ik op de sportknop links van het stuur. Dat levert niet 100 pk extra op of iets anders spectaculairs. De sportknop maakt dat de elektrische motor eerder wordt bijgeschakeld en het gaspedaal gevoeliger reageert. Als bonus wordt ook nog de stuurinrichting gevoeliger gemaakt. Dat heeft als gevolg dat de auto van stilstand tot ongeveer 60 kilometer per uur lekker reageert op het gaspedaal. Daarboven wordt het gebrek aan pk's wel helder, maar dat zorgt er dan weer voor dat het verbruik binnen de perken blijft. De meeste lol heb je met de CR-Z als je op binnenweggetjes rijdt waar je probeert zo min mogelijk te remmen. Net als in een kart gaat het dan niet zozeer om het behalen van een hoge snelheid, maar vooral om het niet verliezen van snelheid.

Waar je in een GTI je gebrek aan stuurmanskunsten nog kan opvangen door een dot gas te geven na een bocht waar je verkeerd instuurde en bij moest remmen, de CR-Z is genadeloos. Je hebt dan echt weer even tijd nodig om de fout te herstellen en op tempo te komen. Daar moet je even aan wennen, maar als je het eenmaal in de vingers hebt, is het een verslavend spelletje. Je kunt alleen maar winnen, als je ook kunt verliezen. De CR-Z laat je overduidelijk weten als je de bocht anders had moeten nemen. Zonder dat je illegale snelheden bereikt of asociaal scheurt kun je ontzettend veel lol hebben aan de kleine Honda.

Daarmee is de CR-Z inderdaad geen hypermiler en ook geen pure sportauto. Maar het is toch zeker 70 procent sportauto en 60 procent hypermiler. Ik ben geen wiskunde-genie, maar dan heb je in totaal 130 procent auto toch?