Duurtest Kia Niro: een hybride cross-over

Duurtest Kia Niro: een hybride cross-over

10-03-2017 07:58 Laatste update: 26-04-2018 22:51

De Kia Niro is een hybride crossover, tussen een SUV en een hatchback in.

De Kia Niro valt op in het hybride segment. Tussen de wat bedeesde concurrentie is het een opvallend jeugdige verschijning. Niet zo hoog op de poten als een SUV, maar met toch een beetje meer body. Wij rijden de Niro de komende weken, waarbij twee vragen voorop staan: is er een scenario waarin een dergelijke (niet plug-in) hybride echt zuiniger is dan een gewone benzine-auto? En kan de Kia mee met de concurrentie in dit segment (rond de 27.000 euro) als het gaat om verfijning?

We hebben inmiddels al heel wat snelwegkilometers gemaakt en de nodige provinciale wegen, maar veel stadsverkeer zat er nog niet tussen. Daarom stellen we het oordeel over het verbruik nog even uit.

De transformatie van Kia

Over de verfijning kunnen we na een eerste week al wel wat zeggen: op gebied van ontwerp, interface, aandrijving en hulpsystemen. Legendarisch auto ontwerper Peter Schreyer heeft in relatief korte tijd Kia getransformeerd. Je koopt nu niet per se een Kia alleen vanwege de prijs en de garantie, maar ook om het ontwerp. De Niro is daar een goed voorbeeld van. Zowel de totale vorm als de detaillering zijn van hoog niveau. De koplampen en de bijzonder grill geven de auto een heel eigen gezicht.

In het interieur zijn veel overeenkomsten met de Hyundai Ioniq (afkomstig van het moederconcern van Kia). Knopjes op het stuur komen overeen en ook het multimediasysteem is nagenoeg gelijk; alleen ontbreekt Apple Carplay. In de middenconsole daarentegen heeft Kia een voorsprong op de Koreaanse halfbroer. De knoppen zijn subtiel vormgegeven, worden onderbroken door kleine chromen randjes en ook de pook van de automaat voelt alsof hij uit een Audi komt. De Koreaan doet dus zowel van buiten als van binnen niet onder voor de Europese competitie.

Sleutel in de broekzak

Waar de verfijning nog niet helemaal op peil is, is in de aandrijving. De benzinemotor voelt soms wat futloos aan. Wie wil invoegen met 120 km/u moet het pedaal diep indrukken en wordt daarvoor gestraft met een weinig respect oproepend motorgeluid. Tegen de verfijnde motoren van Ford en Volkswagen kan de Kia nog niet helemaal op.

De hulpsystemen, zoals lane-assistant en de radar cruise-control, zijn een heerlijke luxe op deze auto. Met de sleutel in de broekzak hoef je alleen op de startknop te drukken de hendel in de D-stand te zetten. De radar cruise control houdt je netjes op afstand, de automaat schakelt bijna onmerkbaar. De cruise-control zou echter nog wel iets subtieler afgesteld kunnen worden. Regelmatig nadert de Kia een voorligger om dan net wat te stevig te remmen. 

De komende weken meer indrukken van de Kia Niro.

Meer auto-tests in onze rubriek Duurtest