Duurtest Kia Optima deel 3: de 30- test

Duurtest Kia Optima deel 3: de 30- test

25-04-2016 09:22 Laatste update: 27-04-2018 07:38

Nadat eerder 85+ers reisje maakten in de Kia Optima, deden we nu een retourtje met studenten. Maar die waren niet onder de indruk.

Eerder deze maand testten we de Kia Optima in deze duurtest door twee 85-plussers op sleeptouw te nemen (niet letterlijk!). De angst om het contact met onze doelgroep te verliezen, deed ons beslissen om deze week een paar 20+ers mee te nemen (en onder de 30). Voor een snelwegcruise Groningen-Zwolle, retour. Whitney Houston believede al dat de children onze future zijn en ik sluit me daar van harte bij aan. Reden genoeg om twee studenten in te laten stappen.

In tegenstelling tot het ritje door het Groninger landschap met de senioren, werden er hier even flink kilometers gemaakt met 130 km/u. De 140pk diesel van de Optima is dan potent genoeg en de automaat soepel. In de stoelen houd je het makkelijk een paar uur uit. Het enige dat verraadt dat je in een auto van €40.000 zit en niet van €60.000 is het geluidsniveau. Het is niet bijzonder slecht, maar een Audi A6 is stiller. Sterker nog, een Ford Mondeo (uit dezelfde prijsklasse) is ook een stuk stiller.

Ik vertelde trots dat er zowel stoelverwarming als -koeling beschikbaar was. Ontdekte min of meer per ongeluk dat de auto niet alleen een waarschuwingssignaal geeft als je buiten de snelweglijntjes rijdt, maar zelfs voorzichtig corrigeert. Mijn enthousiaste reactie over dit technisch hoogtepuntje, werd beantwoord met een bijzonder lauwe reactie. De één begon over de Audi A3 van zijn vader. De ander keek verveeld uit het raam.

Had je mij 15 jaar geleden in een auto gezet die automatisch afstand hield, koude lucht over je rug kon blazen en zelf kon sturen, dan had ik er meteen over in mijn dagboek geschreven. Deze luxe is niet aan de nieuwe generatie besteed. Dat doet je direct afvragen aan wie de Kia Optima wel besteed is. Het soort klanten dat graag een auto van het formaat van de Optima rijdt, kiest meestal voor de luxere merken. Idealiter staat er Audi, BMW of Mercedes op de neus en als dat niet gaat, het liefst Volkswagen. Daarom zie je de Kia Optima veel minder op de weg, dan je zou verwachten op basis van het fraaie design, de prijs en de bootlading gadgets. En van de nieuwe generatie autorijders hoeven we het dus ook niet te verwachten.  

Meer auto-tests in onze rubriek Duurtest