Duurtest Mazda CX-3 deel 1: Honey, i shrunk the F-Pace?

Duurtest Mazda CX-3 deel 1: Honey, i shrunk the F-Pace?

04-09-2016 10:12 Laatste update: 27-04-2018 03:30

Vorige week reden we een SUV, nu rijden we een SUV'tje. Hoeveel lever je in met de Mazda CX-3?

In onze Duurtest hebben we langere tijd de beschikking tot een apparaat. Dat geeft de mogelijkheid om te wennen aan bediening, om minder vaak gebruikte features te ontdekken en de boel te beschouwen als de eerste nieuwigheid er af is. Maar er is nog een onvoorzien element in de duurtest die de beoordeling interessanter maakt: de auto die er voor en erna gereden wordt.

Vorige week reden we een grote rode SUV van Jaguar, de F-Pace. Deze week rijden we de Mazda CX-3. Een SUV van bescheidener formaat. Een goede gelegenheid om eens te kijken wat die 50.000 euro extra nou werkelijk oplevert. De F-Pace is verkrijgbaar vanaf dik 50.000 euro, maar we reden er eentje van meer dan 80.000 euro. De CX-3 kost in de kaalste variant bijna 22.000 euro en onze glimmend rode GT-M met 150pk is bijna 34.000 euro. 

Speeltjes

De F-Pace had verwarmde leren stoelen, navigatie, meerdere rijmodi, een soepele automatische versnellingsbak en een achterklep die elektrisch open en dicht kon. Daar zit het prijsverschil niet in, kan ik u vertellen, want de Mazda ontbeert alleen die elektrische achterklep. Maar hij heeft daarvoor in de plaats wel radar cruise control en een head-up display. De 614272 USB en 12 volt aansluitingen in de F Pace waren wel in zijn voordeel, maar die optie kost geen duizenden euro's. Op het gebied van gadgets doet onze Mazda het dus niet minder dan de Jaguar. 

Power

De Engelsman versjouwde zijn inhoud met een 180pk diesel op een leeg gewicht van 1775 kilo. De Mazda moet met 30pk minder 1250 kilo verslepen. De Jaguar heeft dus 0,1 pk voor elke kilo en de Mazda 0,12. Dat extra gewicht vertaalt zich natuurlijk in meer ruimte en comfort voor de inzittenden, maar die extra power heeft de auto dus wel nodig om een beetje vooruit te komen. 

Waarderende blikken

De ongeduldige lezer cancelt op dit moment misschien zijn bestelling bij Jaguar en zoekt de dichtstbijzijnde Mazda-dealer op. Maar misschien moet je nog heel even verder lezen. Toen ik in Ruinen bij de supermarkt de F-Pace parkeerde kwam er een dame langs, die haar Twingo parkeerde, de 4 kinderen in de auto liet zitten en aan mij en omstanders verkondigde wat een ontzettend "vette bak" dit was.

Haar bijna grenzeloos enthousiasme was overweldigend, maar paste in het plaatje dat we de hele week hadden gezien. Een stel met een spiksplinternieuwe Porsche 911-cabrio volgde ons vanaf het terras, totdat ze achterstevoren op hun stoel de F-Pace uit het oog verloren hadden. Verwacht dat niet in een Cayenne en helaas ook niet in de Mazda CX-3. Alhoewel het een sympathieke auto is, ontbreekt de visuele impact die bijvoorbeeld de Mazda 6 wel heeft. 

Volgende week hopen we wat meer kilometers te hebben gemaakt in de Japanner. Tot dan. 

Kijk hieronder nog de video bij de test van de Jaguar F-Pace.