Duurtest: Mazda CX-5 (slot)

Duurtest: Mazda CX-5 (slot)

25-09-2012 10:05 Laatste update: 28-04-2018 16:07

We nemen weer afscheid van de Mazda CX-5 met zijn zuinige SkyActiv motor. Een eindoordeel. 

De Mazda CX-5 is drie weken lang werkpaard geweest. Zakken beton, een barbecue, niets was hem te veel. Hij deed me nog het meest denken aan mijn oude trouwe Subaru Legacy stationwagon, maar dan een stuk zuiniger.

Green credits

De Mazda CX-5 is een auto die binnen limieten van prijs, afmetingen en techniek het momenteel hoogst mogelijke rendement haalt. Mazda heeft het voor elkaar gekregen de auto minder dan 1300 kilo te laten wegen zonder experimenten met carbon of andere dure materialen. Zonder toevoeging van een accu, een elektromotor of andere geintjes rijdt de auto dan ook moeiteloos 1:14 / 1:15 terwijl hij vier volwassenen met elk een make-up koffer, een set pruiken en een pas gestoomde balkjurk in comfort naar een feestje brengt. Door de wat hogere zit is het achterin ook goed toeven. Maar daar heeft het milieu dus niet onder te lijden. Bij hogere snelheden zakt het verbruik wel in. Dan kom je rap dichter bij de 1:12. Nog steeds niet onverdienstelijk voor een auto van dit formaat, maar minder spectaculair.

Sex appeal

Hier levert de CX-5 wat punten in. Persoonlijk vind ik hem er aardig uitzien, alhoewel de witte kleur hem geen goed doet. Japanse auto's zijn zelden echt sexy en de Mazda is geen uitzondering vrees ik. Op zijn meest positief zou je kunnen zeggen dat hij een soort 'soccer mom chic' heeft, maar daar schiet je als man weinig mee op. Zijn neutrale, ingetogen uiterlijk kost je in ieder geval geen minpunten, maar scoren doe je er niet mee.

Schoolreüniescore

Op de reünie van je lagere school ligt dat natuurlijk iets anders. Daar moet je ook indruk maken op de jongens van de klas. De Mazda zegt daar vooral: "Ik ben succesvol genoeg en maak nog steeds keuzes met mijn hoofd in plaats van met mijn hart. Net als toen ik mijn bommels niet inzette tegen jouw knikkers." Afhankelijk van waar je op school hebt gezeten, zal de CX-5 meer of minder indruk maken, maar als je de stoerste van de klas bent met de Mazda, heb ik medelijden met je klasgenoten. Een onopvallende subtopper zal het in de meeste gevallen zijn.

Praktisch nut

Als je vervolgens je beste vriend van de basisschool echter een tourtje geeft in je SUV, zal hij onder de indruk zijn. Je loopt eerst naar de achterkant van de auto (twee uitlaatpijpjes, altijd goed) en doet de achterklep open. Een kofferruimte waar alle fietsjes van de hele klas in passen komt tevoorschijn. "Netjes" krijg je te horen. Dan haal je in twee bewegingen de hendels van de achterbank over en schuif, zwiep, klap de volledige achterbank is verdwenen. Nu kan de fiets van de juf er zo bij in. Achter het stuur gekropen laat je de Audi MMI geïnspireerde controleknop zien. De ingebouwde TomTom navigatie start op en je toont dat er geen files zijn op het traject tussen de basisschool en je twee-onder-één-kap.

Eindoordeel

Als je naar huis rijdt van de reünie, ben je licht teleurgesteld dat Marlies wat dikker is geworden en dat Eva niet even bij je auto is komen kijken. Maar je zit als een koning in een veilige, zuinige, comfortabele allround auto. Als een ouwe spijkerbroek die zich naar je gevormd heeft. Daar kun je snobberig over doen en doorsparen voor een auto die Eva wel even had willen bekijken, maar wellicht had ze je dan een hopeloze uitslover gevonden.

Als je de ruimte nodig hebt, de hoge zit geen bezwaar vindt en zuinig wilt rijden, denk ik dat er voor €27.000 geen betere auto te koop is.

N.B. Foto's zijn niet van "onze eigen" CX-5, maar van een blauwe, die vinden we er beter uitzien.

Deze week rijden we met een vreemde eend in de bijt naar de Paris Motor Show. De Seat Leon Cupra R is ons 'weapon of choice' voor de 600 kilometer naar de hoofdstad van Frankrijk en het laatste autonieuws. Daarna rijden we een maand in Honda's sportieve hybride CR-Z.