Duurtest Mazda MX-5 deel 3: wat is er mis met de MX-5?

Duurtest Mazda MX-5 deel 3: wat is er mis met de MX-5?

03-12-2015 10:21 Laatste update: 27-04-2018 18:26

De Mazda MX-5 uit onze duurtest wordt alleen maar bejubeld. Kunnen we niets vinden dat er mis mee is?

Alle generaties van de populaire Japanse roadster werden en worden bejubeld door autojournalisten en eigenaars. Wendbaar, betrouwbaar, betaalbaar, onderhoudend. De superlatieven zijn niet van de lucht als het gaat over de MX-5. En ik jubel net zo hard mee. In een tijd waarin auto's zwaarder, hoger en door elektronica steeds verder van de fysieke wereld verwijderd worden is dit kleine Japannertje een verademing. Houd dat in uw achterhoofd terwijl u verder leest.

Is er dan niets mis met de MX-5? Natuurlijk. Elke auto is een compromis. Wie langer is dan 1,83 past er niet in. Wie meer mee wil op reis dan twee koffers heeft een probleem. Maar dat zijn nadelen die inherent verbonden zijn met de voordelen. Welke onderdelen zou Mazda kunnen verbeteren, zonder dat de auto groter, zwaarder of duurder zou worden?

1. Stuurbediening
De MX-5 heeft bediening voor de audio en cruise control op het stuur. Dat is bijzonder prettig, alleen kun je de knopjes naar boven, naar onder en in het midden indrukken. Het wil nog wel eens voorkomen dat je van audiobron verwisselt in plaats van dat je het volume omhoog zet als je over niet al te glad wegdek rijdt. De rollertjes die Audi bijvoorbeeld inzet zijn fijner als het om feedback gaat.

2. De volumeknop
Besluit je het volume met de knop op het dashboard te bedienen, dan moet je eerst een soort pop-n-lock beweging met je arm maken, zover naar achteren zit de knop. Niet ideaal.

Daar linksonder bij de handrem zit de volumeknop.

3. Piep kraak
Zet je de stoel in de achterste stand, dan maakt hij contact met de kunststof interieurbekleding met vervelende piepjes en kraakjes als gevolg. Daar moet iets op te verzinnen zijn Mazda.

Verder weet ik echt niets te vinden. Volgende week dus zonder twijfel lovende afscheidswoorden voor "onze" MX-5.

Lees ook
Duurtest Mazda MX-5 deel 1: minimalisme op vier wielen
Duurtest Mazda MX-5 deel 2: cabrio rijden in de winter