Duurtest Mini Cooper S Clubman deel 1: luxe stationwagon

Duurtest Mini Cooper S Clubman deel 1: luxe stationwagon

31-05-2016 07:55 Laatste update: 27-04-2018 06:05

Deze maand rijdt Rutger een Mini met zes deuren en 200 pk door het Groningse land. Vandaag de eerste kennismaking.

Als het om de Mini gaat (ik weet dat ik MINI moet schrijven, maar dat vertik ik) zijn er drie kampen: mensen die de modellen tot in der eeuwigheid blijven vergelijken met het origineel uit '59, mensen die dat bewust niet doen en mensen die het geen zak interesseert. Ik zou graag tot het laatste groepje behoren, maar ik ben erfelijk besmet. Mijn vader had toen hij 25 was een Mini en inmiddels staat er weer een model uit '95 in de garage. Daar heb ik heel wat kilometers mee gereden en dus is een Mini van hetzelfde formaat als een VW Golf wat moeilijk te verkroppen. 

De Mini Clubman in deze uitvoering maakt het me erg lastig om lang te blijven vergelijken in het voordeel van het origineel. Want hoe iconisch ook; je kunt er geen 4 volwassenen in vervoeren zonder klachten, je trekt er niet mee in 7 seconden naar 100, je trekt niet door tot dik over de 200, je zit niet comfortabel achter een stuur met audio-bediening, cruisecontrol en een heads-up display voor je neus. Je hoefde er echter ook geen 53.000 euro voor neer te tellen.

Kaal kost deze snelle versie van Mini's stationwagon 36.000 euro. Wat al een aardig bedrag is. In deze luxueuze uitvoering kun je er een aardige BMW-middenklasser van kopen. De 100pk driecilinder zonder opties kost trouwens 25.000 euro. Dat is al beter te verkroppen. De USP van de Clubman is dan ook dat je een auto hebt met de luxe van grotere auto's, de ruimte van een middenklasser, het rijplezier van een Mini en de uitstraling van een kleine auto. De komende weken voelen we onze Mini Cooper S Clubman aan de tand. Heb je vragen? Stel ze in de Facebook-comments

Lees ook onze recente duurtests: 

Fiat Panda 2016 versus Fiat Panda 1985

Kia Optima 

Nissan Leaf 30 kwh