Duurtest Mini Cooper S Clubman: top 3 features

Duurtest Mini Cooper S Clubman: top 3 features

09-06-2016 13:11 Laatste update: 27-04-2018 06:05

Wat maakt de Mini-stationwagon zo bijzonder? Drie toffe features, één flinke ergernis.

Mini weet als geen ander merk hun auto's in doodgewone marktsegmenten afwijkend en opvallend te maken, zonder dat ze lelijk worden. Zowel van binnen als van buiten. Deze details vielen ons op in de Mini Cooper S Clubman die we deze maand in onze duurtest rijden.

1. Lampen

De beste designdetails vallen je pas op als je beter kijkt. Bij praktisch elke auto worden de lichten gemonteerd op een plek waar twee losse panelen bij elkaar komen. Het is eenvoudiger om een beetje te smokkelen met een tiende van een millimeter als het plaatwerk rond de lamp uit twee of drie delen bestaat. Kijk maar eens op straat naar auto's en je zult zien wat ik bedoel. Bij de Mini valt de koplamp in een gat in de motorkap. Op de tiende millimeter precies. Als materiaal zou uitzetten door warmte, kreeg je opeens je motorkap niet meer dicht, of zat een rubber onder druk. Ook de achterlichten zijn bijna naadloos in de achterdeuren verwerkt. Niet iets dat je direct ziet, maar onbewust draagt het bij aan het unieke uiterlijk van de kleine Engelse (eh.... Duitse... eh... Nederlandse) auto.   

2. Interieurdetails

Veel details in de Mini dragen bij aan het bijzondere karakter. En aan het gevoel dat je in een sjiek karretje rijdt. Ultiem voorbeeld: de handgreep waarmee je de deur opentrekt, bevat ook de knopjes voor de sloten. En die bewegen gewoon mee naar buiten. Wat?! Ook de stoelen van onze Works-editie verdienen een bescheiden applaus voor hun sportieve uitstraling.  

3. De startknop

Het eerste dat opvalt als je instapt in de Mini is het blinkende chroom overal. Persoonlijk zou het iets minder retro mogen zijn wat mij betreft, maar de fantastische ouderwetse tumbler switches geven het interieur wel een heel eigen sfeer. En dan vooral die grote rode gloeiende startknop in het midden.  

Maar dit is niet de brochure voor de Mini Cooper S Clubman, dus ik deel ook nog graag even één flinke ergernis. 

1. De knop voor cruise control 

Links op het stuur bevindt zich de bediening van de cruise control. Prima plek, niets op aan te merken. Je kunt zien wat je doet en je hebt geen bijzonder formaat handen nodig om er bij te kunnen. Maar wil je 1 of 2 kilometer per uur harder, dan moet je de knop een klein stukje indrukken. Daarbij ervaar je eerst wat weerstand en vervolgens druk je regelmatig net iets te hard, waardoor je plots 10 kilometer per uur harder gaat. Dat wil je snel rectificeren, waardoor je net iets te hard op het knopje eronder drukt en afremt met 10 kilometer per uur. Een draaiknopje zou fijner zijn. Of de veelgebruikte oplossing om boven de 60 in stapjes van 5 kilometer te bedienen en daaronder met 1 kilometer per keer. 

Volgende week meer Mini.

Abonneer je ook op ons YouTube-kanaal