Duurtest Opel Astra, deel 1: vol met gadgets

Duurtest Opel Astra, deel 1: vol met gadgets

09-02-2016 17:43 Laatste update: 27-04-2018 09:10

We rijden vier weken met de nieuwe Opel Astra, die tot het plafond vol zit met gadgets.

De Opel Astra is voor veel mensen de net-geen-Golf. Terwijl de Volkswagen zich op opzienbarende wijze transformeerde tot het meest modale statussymbool op wielen, bleef de Astra gewoon een auto. Het automerk onder de vlag van General Motors miste ook nog eens de boot in opkomende markten als China en Zuid-Amerika en dus werd de afstand tot de concurrent uit eigen competitie steeds groter. Met de Opel Ampera (of lees: Chevrolet Volt) kreeg Opel weer wat meer smoel, met de Insignia werd een fraai designstatement in een krimpende markt gemaakt. 

Wifi-hotspot

De Astra is niet stiekem groter geworden, of meer SUV. De auto blijft de strijd met de Golf frontaal voeren. Eén van de strategieën is het leveren van accessoires en opties die je tot voor kort alleen op de meest luxe bolides kon vinden. Op de 'Innovation'-uitvoering van een kleine 24.000 euro vind je een wifi-hotspot, een buitenlijn naar een soort persoonlijke butler die je een restaurant in de omgeving kan aanraden, en een infotainmentsysteem met touchscreen, inclusief Apple Carplay en Android Auto. 

Vijf versnellingen

Je raakt snel gewend aan al deze luxe. Maar na een weekje stuurverwarming, keyless entry en al je podcasts overzichtelijk in 1 scherm is terugstappen in een minder geavanceerde auto wel wat teleurstellend. Wat ook teleurstellend is zijn de vijf versnellingen. Ik moet zeker 5 jaar terug in de tijd als ik me de laatste 5-bak die ik gereden heb probeer terug te halen. Terwijl bij de concurrentie de versnellingen met dubbele koppeling (een automaat zonder de nadelen van een automaat) de norm worden, levert Opel nog een 5-bak.

Voor 500 euro meer rijd je een automaat, maar dat is niet zo'n 'spiffy' modern apparaat met een dubbele koppeling, maar een variant daarop met een enkele koppeling, die nog steeds dat gevoel van vertraging kan geven dat een ouderwetse automaat ook deed. Wie een 6-bak wil, moet overstappen op de meer potente 150 pk-motor en schuift dan 1600 euro extra over de toonbank. Wie veel (snelweg)kilometers maakt is die 6-bak wel aan te raden. 

Mooi: lampen en interieur

Maar gelukkig is er meer positiefs dan negatiefs te melden deze eerste week. Het is wat kinderachtig, maar ik ben erg enthousiast over de "demo-loop" die onze matrix led-lampen doorlopen als je de auto van het slot klikt. Deze Astra heeft het licht verdeeld in een aantal los aan te sturen lampen die individueel van elkaar aan- en uitgezet kunnen worden. Op deze manier kun je met groot licht aan blijven rijden, zonder dat je tegenstander verblind raakt.

Als de auto van het slot gaat, zie je Knight Rider-style de lampjes even achter elkaar aan en uitgaan. Awesome! In het fraai vormgegeven interieur verdienen de 'two tone'-stoelen die onze demo-auto heeft ook de aandacht. Die verheffen de ambiance enorm. Vergeleken met de Golf die we hiervoor reden, is het hier binnen een feestzaal na al dat brave grijs en zwart.

De komende vier weken rijden we met de Astra. Wil je iets van ons weten? Moeten we iets voor je proberen? Laat het horen.  

Lees meer van Rutgers auto-duurtests