Duurtest Peugeot 3008: e-Kick, opvouwbare e-step

Duurtest Peugeot 3008: e-Kick, opvouwbare e-step

13-05-2017 09:13 Laatste update: 26-04-2018 21:18

Met de optionele e-Kick bij de Peugeot 3008 kun je 'multimodaal reizen'. Met de auto naar de P+R, met de e-Kick naar de tram.

(Lees ook deel 1 van deze duurtest: Peugeot 3008, goed allround ontwerp)

Vorige week was in het nieuws dat ook Nederland richting de permanente file aan het bewegen is. Zoveel auto's op de weg, dat delen van het land een verkeersinfarct te wachten staat. Iets dat niet op te lossen is met meer asfalt, maar veel fundamentelere verbetering nodig heeft. Zolang we ons geld individueel uitgeven aan een eigen auto in plaats van collectief in openbaar vervoer, zal een omslag naar hyperefficiënt openbaar vervoer nog wel even op zich laten wachten. Het multimodale reizen is dan ook een tussenoplossing.

Wie tussen Antwerpen en Parijs in de file meerdere malen een TGV heeft zien langsvliegen, heeft er vast wel eens aan gedacht: auto op de P bij een TGV-station en met de trein verder. Als je het volledige traject dat je af moet leggen zo ideaal mogelijk moet opdelen in vervoersmiddelen, dan zit er bij 'the last mile' vaak een probleem. De auto staat al op een P+R-terrein, de trein en de tram hebben je in de buurt gebracht, maar als je dat laatste stuk gaat lopen, verlies je zo weer 15 minuten. De e-Kick van de Peugeot 3008 is daar een mogelijk oplossing voor. Een step met elektrische ondersteuning. Voor 1200 euro ligt hij inclusief oplader in de kofferbak. Het persbericht deed geloven dat het een prachtig geïntegreerd geheel zou zijn, maar je kunt de e-Kick op exact dezelfde manier kwijt in elke andere auto met een 12V-aansluiting achterin.

Voelt solide

In tegenstelling tot die stepjes uit de jaren 90 voelt de e-Kick solide en vertrouwd aan. Met stevige brede wielen en uiteraard (dankzij de accu) wat meer gewicht. Met een beetje afzetten zit je plots op 25 km/u. Voor een succesvol en snel ritje heb je dan ook zelfvertrouwen, balans en een scherp oog nodig. Want die kleine wieltjes zijn niet ultiem geschikt om mee over een tramspoor of stoeprand te navigeren. Verkijk je je daarop, dan is 25 kilometer per uur opeens best wel behoorlijk hard.

Net als de hele constructie trouwens. De stijfheid van banden, wielen, ophanging en de step zelf zorgen ervoor dat je elke oneffenheid voelt. Als 'last mile'-oplossing voldoet de e-Kick dus het beste in een situatie waar je een fijn glad fietspad hebt tot de voordeur. 

(met dank aan Willem Jan Keddeman)

Lees onze auto-reviews in de rubriek Duurtest