Duurtest Renault Talisman deel 1: voor de francofiel?

Duurtest Renault Talisman deel 1: voor de francofiel?

05-07-2016 12:32 Laatste update: 27-04-2018 05:34

We rijden deze maand in de grote-mensen-Renault: de Talisman. Een auto voor de francofiele directeur?

De Renault Laguna had geen bijster sterk imago en ook de verkoopcijfers waren al een tijdje niet om over naar Frankrijk te schrijven. Een nieuw model en een nieuwe naam moeten daar verandering in brengen. De Talisman moet de Laguna doen vergeten en ons allen Franse luxe brengen om te concurreren met de Passat, Mondeo en Optima. Wij rijden deze maand het meest luxe model: de Initiale Paris. Met een kneiter van een touchscreen en twee massagestoelen. 

Als de eerste indruk telt, pak hem dan maar in als kadootje, want de Talisman is een klassiek voluptueus vormgegeven auto, die desondanks modern oogt. Terwijl de meeste automerken indruk proberen te maken met lijnen waar je je hand aan open lijkt te kunnen halen, is de Renault met zwierige lijnen ontworpen. Het ledprofiel in de koplampen wordt doorgezet in twee J-vormige ledlijnen onder de koplamp, wat per saldo zorgt voor een heel eigen gezicht. Dat niet zo irritant fel is als andere Renaults (Clio, we're looking at you!). De donkerpaarse kleur van onze statige Franse auto draagt bij aan een luxe gevoel waar de Optima, Passat én Mondeo niet tegenop kunnen. Ook de interieurbekleding in verlopende tinten is origineel zonder te "gauche" te worden.

Matig interface-design

Ga je op de knoppen drukken, dan winnen de Koreaan, Duitser en Amerikaan/Engelsman/Duitser het van deze Franse auto. Alles zit er op, maar het zit verstopt in submenu's, soms vind je op twee tabbladen dezelfde knoppen, de geselecteerde knop wordt met een iets te subtiel randje aangegeven, waardoor je soms niet kunt zien waar je zit met de bediening.

Kortom: een club interface-designers en een software-update verwijderen de Talisman wat dat betreft van de concurrentie. 

Volgende week meer. Recent in onze auto-duurtests:

​Jaguar XF

Mini Cooper S Clubman

Fiat Panda