Duurtest Renault Zoe 40kWu: regelrechte aanrader

Duurtest Renault Zoe 40kWu: regelrechte aanrader

07-06-2017 10:01 Laatste update: 26-04-2018 20:47

Na twee weken met de nieuwe Renault Zoe trekt autotester Rutger zijn conclusies. Kunnen we de benzine-auto achter ons verbranden?

Om twee redenen kan dat helaas nog niet: allereerst is het verbranden van een auto slecht voor het milieu, anderzijds is de Zoe een oplossing voor een grote doelgroep, maar niet voor iedereen. Het aantal mensen dat privé een auto koopt van 32.500 euro is nog niet zo groot (we houden de prijs inclusief accu aan, in plaats van de 24.500 euro bij de accuhuurconstructie). Voor de leasende Nederlander die aan de binnenruimte van een Renault Clio genoeg heeft is de Zoe in de meeste gevallen meer dan genoeg auto.

Na pionieren met de Nissan Leaf met op koude dagen 90 kilometer bereik, is dankzij deze Renault elektrisch rijden voor een veel grotere doelgroep interessant geworden. En verwacht dat de komende jaren verschillende merken met elektrische auto's komen in bijna elk denkbaar segment. Alleen de kleine stadsauto van tussen de 10.000 en 15.000 euro blijft voorlopig moeilijk te vervangen doordat de accuprijzen wel zakken, maar niet genoeg om daar een goedkoop stadsautootje van te maken.

Niet druk maken over laden

De afgelopen twee weken waren met name een enorm overtuigend argument voor de elektrische auto. De Zoe is stil, heeft geen snellaadpalen nodig met die grote accu en per saldo heb ik me dus nooit druk gemaakt over laden. Sterker nog: een elektrische auto met dit bereik is een prettiger propositie dan een benzine auto. Daarmee rijd je naar een benzinepomp om daar een paar minuten een slang vast te houden om in de walm van benzine of diesel je auto vol te gooien. Daarna moet je naar binnen om af te rekenen. Als ik thuis kom zet ik de auto op de oprit, steek ik de stekker in de neus en loop ik weg. Het kost me nog geen 10 seconden werk. Omdat je met een bereik van 400 kilometer en elke ochtend een volle accu praktisch nooit onderweg hoeft te laden, is benzine tanken plots een stuk minder aantrekkelijk dan de auto opladen. 

Minpunten

Nadelen zijn er ook. Ergens moet een slimme ingenieur te vinden zijn die een betere manier vindt om de laadkabel op te bergen. Thuis hangt de laadkabel standaard aan de paal, dus geen hoofdpijn bij die ervaring. Maar hang je de auto aan een openbare laadpaal, dan moet je zelf de stekker uit de kofferbak halen. Heb je meer bagage mee, dan ligt die er waarschijnlijk boven op. Is het slecht weer geweest, dan is die kabel viezig. Een uittrekkabel zoals bij de stofzuiger lijkt mij wel mooi. Kan iemand dat bouwen?

Of nog eenvoudiger: een laadpaal waar de stekker al aan zit. Je neemt naar een benzinepomp ook niet je eigen slang mee immers. Wie een paar fietsen mee wil nemen, heeft het ook niet gemakkelijk, want op de Zoe kan geen trekhaak gemonteerd worden. Officieel dan. Er schijnen manieren te zijn om of illegaal of met een doos papierwerk een trekhaak toe te voegen om een fietsendrager op te monteren, maar de kans is groot dat je plaatselijke garageman zich vooral achter zijn oren krabt. 

Gouden toekomst elektrisch rijden

Maar dat zijn kleine pijnpuntjes. De Zoe met deze accu is een regelrechte aanrader en een belofte dat elektrische auto's een gouden toekomst tegemoet gaan. Als jij hem mag leasen van de baas en je hebt niet meer ruimte nodig: ga dan voor deze charmante Renault. 

Lees meer auto-tests in de rubriek Duurtest