Duurtest Volkswagen e-Golf: zo modern als Tesla

Duurtest Volkswagen e-Golf: zo modern als Tesla

09-10-2017 06:01 Laatste update: 26-04-2018 17:10

De e-Golf maakt de kleine accu goed met zijn interface en afwerking.

Volkswagen ontdekte jaren geleden als geen ander wat 'perceived quality' kan doen met de verkoopcijfers. Alles wat je ziet en kunt aanraken ademt kwaliteit. Dat is niet hetzelfde als dat het allemaal van hoge kwaliteit ís. Zolang je dat gedurende het gebruik maar gelooft. Als je denkt dat je een topproduct rijdt, is dat genoeg.

Het tegenovergestelde komt ook voor: CV-ketelbouwer Remeha maakte cv-ketels met een soort piepschuimen buitenkant. Die was stevig genoeg om te voldoen, goedkoper dan een plastic kast er omheen en goed isolerend. Het voldeed dus prima, maar mensen denken bij piepschuim aan wegwerpmateriaal en inmiddels hebben de ketels weer een kunststof afdekking.

Perceived quality. Daar gaat het om. Tien jaar geleden zat dat in het geluid van de deuren die dichtvielen, de feedback van een knopje dat je draaide of indrukte en hoe de materialen zich gedroegen. Terwijl de Japanners nog stevig en deugdelijk hard plastic in de interieurs gebruikten, gingen de Duitsers over op materiaal dat een klein beetje meegeeft. Luxe. 



Dit is natuurlijk superslick.



Dit natuurlijk niet. Ik vermoed dat Apple CarPlay niet netjes de naam van het gespeelde liedje doorgeeft.  

Modern en fraai afgewerkt

Maar in 2017 is een auto niet meer primair een mechanisch apparaat, maar moet het meerollen in de associaties rond de mobiele telefoon. Het is een high-tech apparaat. En allemachtig, wat kunnen die Duitsers dat goed. Dat begint al aan de buitenkant, waar de knipperlichten niet aan en uit gaan, maar van binnen naar buiten gloeien. De knopjes op het stuur lijken in de VW integraal onderdeel van het ontwerp in plaats van verplicht later toegevoegde elementen. De klokken wijken voor een full-screen kaart als je dat wilt.

De Volkswagen voelt zo ongelofelijk modern, dat je moet denken aan een Tesla. Met het verschil dat de e-Golf veel mooier afgewerkt is. Schitterende stoelen in blond leer. Alle oppervlakten sluiten bijna naadloos op elkaar aan. De e-Golf doet je bijna vergeten dat er een relatief kleine accu onder die mooie stoelen ligt. Let wel: de 250 kilometer die ik er mee haal is voor mij genoeg om me nooit druk te hoeven maken over laden, totdat ik de met 120 kilometer enkele reis de grens oversteek. En dat is niet heel erg vaak.

De prijs moet omlaag

Volkswagen: doe iedereen een plezier en ga reclame maken voor deze auto. Snijd een beetje in de marge om hem iets betaalbaarder te maken (de vanafprijs is 39.000 euro), zodat de rationele mens niet per se voor de Opel Ampera E hoeft te kiezen. 

Lees ook deel 1 in deze duurtest: Volkswagen e-Golf, smooth operator

Waarom jij binnen een paar jaar ook een elektrische auto koopt

Bekijk ook onze video over de Opel Ampera E: 


Volg het Bright YouTube-kanaal