Duurtest: Volkswagen Up White (week 2)

Duurtest: Volkswagen Up White (week 2)

21-08-2012 09:14 Laatste update: 28-04-2018 16:38

Speelgoed te over in de Volkswagen Up White, maar waar sluit ik mijn iPhone aan?

7-versnellingsbakken, adaptive cruise control, vier uitlaten, allemaal prachtig, maar de eerste vraag die ik me stel bij het instappen van een auto is: hoe krijg ik de muziek van mijn telefoon over de speakers. Vroeger kon je daarvoor prutsen met FM transmitters, cassettebandjes waar een snoertje uit kwam of andere gekkigheid. Toen kregen we de periode dat je er optionele snoertjes van 180 euro voor nodig had (sommige merken maken zich daar nog schuldig aan) en nu kun je meestal gewoon de usb-plug gebruiken.

De Up leek me nu echt een auto voor de iPhone generatie. Maar de zoektocht naar een usb-plug is tot nog toe vruchteloos gebleven. Zo groot is die auto nu ook weer niet, dus ik ben bang dat hij er simpelweg niet in zit. In een auto met vijfduizend euro aan opties. Wel kan ik met zo'n koptelefoonstekkertje de boel aansluiten, maar dan loopt mijn accu leeg, daar hou ik niet van. Bovendien moet ik de muziek dan bedienen met mijn telefoon. Daar hou ik ook niet van.

Zoek de usb-plug.

Ik heb dus ouderwets radio geluisterd en een cd. Je kunt via het Maps+More navigatiesysteem ook mp3'tjes afspelen van een sd-kaartje, maar ik vraag me af of er mensen zijn die dat ooit gebruiken.

Met een kind van 4 in een kinderstoel achter de passagier is de auto groot genoeg. Sowieso valt de binnenruimte enorm mee. De auto voelt ondanks de beperkte afmetingen ook ruim aan. De witte kleur helpt daarbij. Ik zou er niet met twee kinderen achterin mee naar Zuid-Frankrijk rijden, maar twee uurtjes in de auto is prima te doen.

Zonder passagiers leeft de Up pas echt op. In stadsverkeer over rotondes, snel een bocht om, dan weet je weer hoeveel je mist met een grote comfortabele zware auto. Je bent helemaal betrokken bij de ervaring, zonder dat je vullingen eruit trillen. De Up schreeuwt wat mij betreft dan ook om een GTI uitvoering. Een Fiat 500 Abarth concurrent.