Duurtest VW Golf E deel 2: elk kilometertje extra is welkom

Duurtest VW Golf E deel 2: elk kilometertje extra is welkom

19-01-2016 10:54 Laatste update: 27-04-2018 09:41

Onze Golf E heeft speciale banden met lage weerstand en bijna gesloten velgen. Waarom eigenlijk?

Lees meer auto-reviews in onze rubriek duurtest

We hebben inmiddels de eerste serieuze kilometers met de Golf E gemaakt. Daar wil ik het deze week echter niet over hebben. Wat opvalt aan de E-Golf is dat het praktisch onmogelijk is voor het ongetrainde oog om te spotten dat het hier om een bijzonder elektrisch exemplaar gaat in plaats van de dertien in een dozijn brandstof aangedreven varianten. Er zijn wat subtiele blauwe badges, langs de achterruit zitten een soort extra spoilertjes en het meest opvallend: die putdeksels van een velgen.

Zoals veel eco-auto's rijdt de Golf op banden die rolweerstand verminderen en zitten die op velgen met zo min mogelijk open ruimte erin. Om te voorkomen dat er te veel luchtweerstand wordt opgewekt rond de wielen. Het verbruik wordt daar beter van en het bereik van de auto gaat dus omhoog met een paar kilometer. Zie bijvoorbeeld ook de Opel Ampera die met kunststof inzetstukken de gaten in de velgen dicht.

De lader heeft de ijzeltest met glans doorstaan. 

Maar eigenlijk is het best bijzonder dat alleen "groene auto's" voorzien worden van dergelijke opties. Je zou met elke auto toch op zo min mogelijk energie zo ver mogelijk willen komen? Waarom dan niet op elke auto banden met lage rolweerstand en gesloten velgen? Omdat het oog ook wat wil én omdat we in de ban zijn van "sportief rijgedrag". Daarbij horen grote velgen en plakkerige banden voor het betere bochtenwerk. Zelfs de elektrische Tesla Model S heeft geen 'eco-velg-band-combinatie'. Standaard rol je op 19" en je kunt upgraden naar 21". 

Dat Volkswagen bij deze e-Golf gekozen heeft voor opties die er nog een paar kilometer extra uitpersen is begrijpelijk. Het bereik van 190 km dat volgens de officiële cyclus haalbaar is, is naar ik vermoed alleen in laboratoriumomstandigheden te halen. Met mijn testtraject Groningen - Leeuwarden via provinciale wegen (max. 80 km/u) weet ik er een kleine 120 km uit te halen, bij temperaturen van vlak boven het vriespunt. Dan is elk kilometertje extra welkom.  

Lees ook deel 1 van de VW Golf E-duurtest.

Meer auto-duurtests staan in het archief.