Duurtest VW Golf E deel 3: veel is hetzelfde

Duurtest VW Golf E deel 3: veel is hetzelfde

26-01-2016 15:01 Laatste update: 27-04-2018 09:41

Wil je van de daken schreeuwen dat je elektrisch rijdt? Of liever wat subtieler je CO2-uitstoot verminderen?

Lees ook deel 1 en deel 2 in de Golf E-duurtest

Een Tesla Model S zie je niet over het hoofd en ook Nissans Leaf valt op tussen de leaseauto's op de gemiddelde parkeerplaats. De e-Golf is de beste camouflage voor de wereldverbeteraar die niet op wil vallen. In de tijd dat Leonardo DiCaprio de aandacht trok met de Prius, was één van de redenen dat die auto goed verkocht, dat hij een herkenbaar silhouet had. Het was niet per se een mooie auto, maar hij straalde wel uit dat je het milieu een warm hart toe droeg.

Nissan gokte met de Leaf op dezelfde logica en maakte een elektrische auto die met een aerodynamisch profiel toch 4 volwassenen comfortabel kon vervoeren. Zelfs de ontwerper van die auto gaf in een recent interview toe dat het resultaat visueel niet erg aantrekkelijk is. Dit jaar moet er dan volgens geruchten ook een nieuw model komen met een traditioneler uiterlijk.

Bij VW weinig afwijkingen

Volkswagen heeft er voor gekozen om de e-Golf visueel zo min mogelijk af te laten wijken van zijn benzine- en dieselbroertjes. Dat zal allereerst een kostenoverweging zijn geweest. Het MQB-platform waarop onder andere de Golf, de Passat en Tiguan gebouwd worden is ontwikkeld om flexibel te zijn. Zo kun je met de ontwikkelkosten van 1 platform een elektrische auto, een diesel of een auto met langere wielbasis maken. Als je het plaatmateriaal dan ook nog eens gelijk houdt in een bestaand model wordt het sneller interessant om een elektrische versie van je auto te maken. 

Volkswagen moest stappen gaan zetten in deze markt en dit was de goedkoopste manier om in te stappen. Van achter het stuur merk je daar niet veel van. De pook is gelijk aan die van een reguliere automaat en werkt ook op dezelfde manier. Omdat een elektrische auto geen versnellingen heeft, is het nu mogelijk om met bewegingen van de pook naar links en naar rechts in te stellen hoe hard je wil remmen op de motor (om zo energie terug te winnen). 

Het entertainment- en navigatiesysteem is ook grotendeels gelijk aan die van elke andere Golf. Daarin verraadt de Volkswagen dat een elektrische aandrijving een toevoeging is. Het vinden van een laadstation is niet zo prominent aanwezig als in de Leaf of Kia Soul bijvoorbeeld. Ook het voorverwarmen zit net iets dieper in het menu dan je zou verwachten. Maar daar wen je snel aan. 

Volgende week is het tijd voor een eindconclusie. Eerst maken we nog wat kilometers met de e-Golf. 

Lees ook deel 1 en deel 2 in de Golf E-duurtest

Zie ook het duurtest-archief