Een krantje lezen achter het stuur kan best volgens Volvo

Een krantje lezen achter het stuur kan best volgens Volvo

donderdag 20 september 2012 12:07

Volvo heeft met succes een proef afgerond waarbij auto's op de snelweg een vrachtwagen volgen. In dat treintje van auto's hoeft de bestuurder niets te doen.

Volvo werkt al enkele jaren aan het SARTRE-project (Safe Road Trains for the Environment) en zegt het dit jaar met succes afgerond te hebben. Het concept is eenvoudig. Zodra je de snelweg op gaat, voeg je je als een ‘draadloze’ wagon toe aan een treintje van auto’s die achter een vrachtwagen aanrijden. Die vrachtwagen wordt door een professionele chauffeur bestuurd. Zodra je onderdeel bent van het treintje kan je je voeten van de pedalen halen en je ogen van de weg. Je hoeft zelf niet meer te sturen. Via allerlei snufjes zoals camera’s, lasers, adaptive cruisecontrol en radar wordt het remmen, sturen en de afstand tot je voorligger dynamisch en automatisch geregeld.

Volvo heeft dit concept op Spaanse wegen getest. Een drietal Volvo’s volgden een truck en reden met een onderlinge afstand van vier meter gemiddeld zo’n 85 kilometer per uur over een snelwegtraject van 200 kilometer. Volgens Volvo is het SARTRE-project een succes. Het dicht-op-elkaar rijden achter een bestuurde vrachtwagen heeft als extra voordeel dat het een brandstofbesparing tot 20 procent kan opleveren omdat de auto’s in elkaars kielzog rijden.

De langetermijnvisie van Volvo is om technologie voor ‘snelweg treintjes’ te ontwikkelen die het comfortabeler en aantrekkelijker maken om op lange trajecten juist wel de auto te gebruiken in plaats van het openbaar vervoer. Volvo geeft echter niet aan wanneer het zover is dat we in treintjes met onze auto over de snelweg kunnen rijden.

Zodra het kan, zullen Volvo’s met deze technologie worden uitgerust. Via het Volvo Sensus infotainment systeem zou je dan je deelname aan een treintje kunnen boeken. Maar volgens Volvo is het nog wel een uitdaging om een dergelijk systeem makkelijk en soepeltjes te maken voor alle bestuurders. Het boeken, het invoegen en het verlaten van een treintje op de weg moet vlekkeloos gaan. Bovendien zal er een kostenplaatje aanhangen want je volgt immers een auto die door iemand bestuurd wordt. Die kosten moeten uiteraard worden betaald.

David schrijft al sinds jaar en dag voor Bright en heeft het voorrecht de meeste gadgets te reviewen voor de enige echte Uitpakparty. Van alle gadgets houdt David het meest van robotica en hij heeft een voorliefde voor wetenschap in al zijn facetten.

Reacties

Leuk!

 

en wanneer de chauffeur afslaat, x aantal volvo's die allemaal de verkeerde kant op gaan xD

 

Kan inderdaad "grappige" situaties opleveren. Vooral hier in de randstad heb je nogal eens van die aso chauffeurs die van de linkerbaan ineens willen afslaan en daarbij gewoon tussen een rijtje auto's door wringen, of er nu ruimte voor is of niet.

 

"Bovendien zal er een kostenplaatje aanhangen want je volgt immers een auto die door iemand bestuurd wordt."
Hoe zo? Je zegt aan het begin van het artikel dat het gewoon een vrachtwagen betreft.