Een schietpartij tussen de engelen

Een schietpartij tussen de engelen

28-07-2013 08:35 Laatste update: 28-04-2018 10:57

Met de interactieve steampunk kunstwerken van Matthias Grothus kun je jezelf of een ander laten schrikken.

Ben jij ook zo iemand die staand voor een kunstwerk zoekt naar het bordje met uitleg? Matthias Grothus, net afgestudeerd in Beeldende kunst aan de ArtEZ AKI), vindt dat we weer zelf na moeten denken. "Graag wil ik de mensen de mogelijkheid geven hun fantasie weer te gaan gebruiken. Ik vind dat ze wel weer zelfstandig mogen denken zonder dat hun iets voorgeschoteld wordt op A4 vellen tekst over het werk." Gelukkig geven zijn interactieve steampunksculpturen Friedensstreiter en Backstage Phases alle aanleiding voor gedachten.

De deuren gaan open en je ziet drie vliegende objecten. Het geluid van bewegende lucht en lampen die aan staan suggereert het moment voor opstijgen. Het zijn roterende ventilatoren die elk moment vrij gelaten lijken te worden. De objecten zijn als het ware 'paarden' verbonden aan de strijdwagen waarop een engel in vechthouding staat. Met zijn enorme vleugels en het boogwapen in combinatie met het lichaam gevormd uit sirene toeters en alarmbellen, lijkt het geheel op een surreëel tafereel uit Romeinse tijd. Plotseling schrik je. De engel leeft en vult de ruimte met alarmklanken. Bovendien hoor je ook het geluid van een raket van de engel de gang in verdwijnen. Wat gebeurt hier?

Verderop vind je een knop met daarop de tekst 'absoluut niet aanraken!' Wie toch drukt, begint na een schietpartij en meer raketgeweld te begrijpen dat hij het was die de raket in de eerste ruimte in gang heeft gezet en de mensen bij de engel heeft laten schrikken. Dat jij het bent die nu over zijn handelingen, ook al is het maar door het drukken op een knop, na gaat denken.

Bij Backstage Phases zie je een oude trapnaaimachine met een zilveren knop en rode lamp. Wie drukt en de naaimachine aantrapt, krijgt groen licht en sluit de stroomcirkel. Na flink doortrappen krijg je beeld en geluid te zien, waarin mensen een televisie vernietigen. "Ik vind dat hedendaags te veel tijd achter de televisie wordt besteed met kijken naar programma’s als flauwe series of reality shows. Mijn theorie is dat de televisie een massa-controlemiddel is om de maatschappij rustig te houden, een middel om mensen blind te maken voor de dingen die veel belangrijker zijn."

Op de vraag waar het vernuft zit waarmee zijn werk zijn waarde krijgt, antwoordt Grothus: "Ik denk te weten waar de gouden greep in mijn werk ligt, maar dat betekent nog niet dat ik het ga vertellen." Net zoals er geen tekst en uitleg bij zijn werk is dus. Wat vonden de bezoekers van de eindexamenexpositie? "Het mooiste vond ik dat drie dagen later een van de bezoekers terug is gekeerd, om mij te vertellen dat hij het heeft begrepen zonder dat ik hem wat uitlegde."

Wat voor projecten kunnen we na deze steampunk verwachten? "Eén van mijn hoofddoelen is werken te laten ontstaan die zonder externe toevoeging van elektriciteit toch elektrisch aangedreven zijn. Tijdens mijn studie ben ik al met het onderzoek naar vrije energie begonnen. Maar om mijn doel te bereiken is er uiteindelijk toch meer onderzoek en misschien zelfs specifieke hulp nodig." Wie heeft die kennis?